<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>https://dka.oszk.hu/030600/030666</URLOfDoc> 
	<Filename>1304921925.jpg</Filename>
        <Thumbnail>https://dka.oszk.hu/030600/030666/1304921925_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>A jegypénztárak fölött ...</MainTitle>
	<UniformTitle>Jegypénztárak fölött ...</UniformTitle>
</DKAtitle>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2011-11-30</PdateChar>
        <Pdate>2011-11-30</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>kibocsátva</Pevent>
        <PdateChar>2011-05-09</PdateChar>
        <Pdate>2011-05-09</Pdate>
        <PdateNote>Az Országalbum honlapjára való feltöltés dátuma.</PdateNote>
</date>
<type>
        <NameOfType>fénykép</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Országalbum</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>Országalbum</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://www.orszagalbum.hu/a-jegypenztarak-folott--_p_59651</URLOfSource>
</source>
<rights>
        <CCCode>Attribution 3.0</CCCode>
</rights>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Vasút</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Muzeológia, műemlékvédelem</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>vasútállomás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>váróterem</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>belső épületrész</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>falfestmény</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>szocialista realizmus</Keyword>
        <SubjectRefinement>stílus</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Magyarország</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Székesfehérvár</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>Pályaudvar épületének részlete Székesfehérváron.</Caption>
        <Description>A felvételi épület a második világháborúban megsemmisült, a mai felvételi épület 1951-ben épült, Kelemen László (KÖZÉPTERV) építész tervei alapján, az akkor divatos klasszicizáló, úgynevezett "szocialista realista" stílusban. A vágányzat bővítése miatt a pályaudvar nem a réginek a romjain épült fel, de a Déli Vasút idejéből megtartotta a két gyalogos aluljárót és a közúthoz viszonyított elhelyezkedése is megmaradt. A 170 méter hosszú épülethez csatlakozott még a vonatkísérő laktanya és egy posta is. Az épület felújítására 1998-ban került sor, ekkor az utasterekre kiterjedő funkcionális korszerűsítés történt, az épület stílusjegyeinek tiszteletben tartásával. (forrás:http://www.mav.hu/hirek/hir.php?mid=14dc41a30640db)</Description>
</description>
<description>
        <Description>Két nagyméretű falikép látható az állomás előcsarnokában. Az egyik az ipar termékeinek szállítását idézi, Konecsni György műve. A másik üdülők megérkezését jeleníti meg a Balaton partján, Béres Jenő munkája. Az utóbbi néhány év kétezrelékes festészeti termésének jórészt moderneskedő konformizmusához képest ez a két panneau epikusabb jellegű, közérthetőbb stílusú, közelebb van a múlt század végi realista hagyományokhoz, mint XX. század elejének formaanalíziseihez. e különböző tradíciók idő- és értékrendjében nincsen olyan döntő eltérés, hogy Konecsni György és Béres Jenő igazodása ezúttal valamiért kifogásolandó lenne. A hagyományok kérdésében, de a mai törekvések értelmében is végül a tartalom humanista, pártossága fontos, hogy a művészi hangon megszólaló képnek vagy szobornak mint és milyen tartósan sikerül tudatosítania a szemlélőjében a természet és társadalom megindító, eszméltető tulajdonságaiból.
A két fehérvári falkép felszabadulásunk utáni képzőművészetünk legtiszteletreméltóbb vállalkozásai közé tartozik. A jelképes értelmű sokalakos kompozíciók fajtájához tartozik mind a kettő, cselekményesség, helyzetteremtés dolgában viszont közvetlenség, realitás életszerűség képviselője. A két festő nehéz feladatot oldott meg, amikor megkísérelte a zsáner műfajával kitölteni a megadott óriási felületeket. Konecsni György és Béres Jenő rászolgált a dicséretre, amiért hogy a pályaudvar fogadócsarnokának széles terében is hitelesíteni tudta a konkrét emberábrázolást, a választott jelenetek hangulati és lélektani indokolását. Bár erről a két festményről elhelyezésük óta kevés szó esett, alkotói eredmény tekintetében Domanovszki Endre és Szőnyi István mezőgazdasági panneaui mellé sorolható.
Az ipari téma kidolgozása monumentális, ünnepies. A kompozíció hátterét egy erőmű tömegei zárják le, bal és jobb szélén egy mozdony, illetve tehervagon keretezi az előadott eseményt, az ötszázkilóméteres mozgalom és a gyári munka hőseinek baráti összefogását. a visszatartott, de még erőteljes színekkel megfestett kép imponálóan gazdag az egyes figurák találó jellemzésében, a beszédes mozdulatok rögzítésében, a természetesség és az átgondoltság szerves egységének biztosításában. A részletekben, de mű egészében is szembetűnően érvényesül Konecsni György biztos ábrázolókészsége, páratlan mesterségbeli tudása, tipizáló ereje. Bár a kompozíció igen sokrétű, egy sor apró megfigyelésből áll össze, az előcsarnok kellő méretei biztosítják a szükséges rálátást, s így a szemlélőben elég szerves összkép alakulhat ki a látottakról.
A Balaton-parti téma üde plein-air atmoszférát áraszt. A háttér növényzetéből jobbra előbukkan a tó tükre vitorlással, gőzhajóval. A színes nyári ruhákba öltözött nők, férfiak, gyermekek mozgalmassága változtatják a festmény, melyet mesterei szinte hiánytalanul ki tudott tölteni meghittséggel, a korai nyári üdülés kellemes emlékeivel. A szituáció jellegéből következik, hogy a szereplő alakok felsorakoztatása esetlegesebb, lazább, mint Konecsni György tablóján. A formákat, foltokat Béres Jenő puhábban kezeli, ami így meg is felel feladatának, a mozgó levegő, az áradó fény nem tűri a pontosabb szikárabb motiválást...
Forrás: Művészet folyóirat 1961. május; A székesfehérvári vasútállomás, Pogány Ö. Gábor cikke. (Forrás: szoborlap.hu)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Székesfehérvár Városportál</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>https://www.szekesfehervar.hu/</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>Székesfehérvár</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=szfh</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1980x1472</MaxImageSize>
        <FinestResolution>72</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Laskay Gabriella</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>