<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://keptar.oszk.hu/044200/044239</URLOfDoc> 
	<Filename>1855_pix_Oldal_54_Kep_0003.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://keptar.oszk.hu/044200/044239/1855_pix_Oldal_54_Kep_0003_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Chinai vitorlás-talyiga</MainTitle>
	<UniformTitle>Chinai vitorlás-talyiga</UniformTitle>
</DKAtitle>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>Arcanum Adatbázis Kft.</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2013-06-24</PdateChar>
        <Pdate>2013-06-24</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2008-09-01</PdateChar>
        <Pdate>2008-09-01</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>metszet</NameOfType>
        <NameOfType>újságrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Vasárnapi Ujság</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Vasárnapi Ujság</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>2. évf. 47. sz. (1855. november 25.)</OriginalAttendance>
        <OriginalType>hetilap</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK EPA</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://epa.oszk.hu/00000/00030/00091/pdf/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Néprajz, antropológia</Topic>
        <Subtopic>Tárgyi néprajz</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Néprajz, antropológia</Topic>
        <Subtopic>Más országok néprajza</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Szállítás, anyagmozgatás</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Energetika, energiahordozók</Topic>
        <Subtopic>Szélenergia</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>teherszállító jármű</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>teherszállítás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>anyagmozgató berendezés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>szélenergia</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>munkaerő</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Kína</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>19. század</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>Chinai vitorlás-talyiga.</Caption>
        <Description>A csin fényüzést kedvelő, melly főleg különféle diszmenetek s más ünnepi
alkalomkor látható; a nagy urak s magas hivatalnokok rendszerint több
százra menő kisérettel járnak, kelnek s utaznak; a főur maga a menet
közepén aranyozott karszékben vitetik, kisérete lóháton s gyalog előzi s
követi. - Az alsóbb osztályuak is vagy lóháton járnak, vagy zárt kolyákban,
gyaloghintókon utaznak, - hintók, kocsik ismeretlenek, szekerek csak javak
szállitására alkalmaztatnak. Ezek majd két kereküek, majd csak egy de óriás
kerékkel ellátott targonczák, a kocsis hátul jár, két rud által tolván s
kormányozván kutya vagy szamár által vonszolt jármüvét. Gyakran a szelet
fogják be, a targonczára két kis árbocz levén alkalmazva, melly közé vászon
vagy gyékényből készült vitorla van kifeszitve s mellynek czélszerü
alkalmazása által roppant munkát meggazdálnak, - a szél a mozgatási erők
legolcsóbbja lévén. - Illy vitorlás targonczák azonban csak csin utakon
használtatnak, mellyeknek az europai vasutakat kivéve nincsen párjuk, a
kormány ügyel arra, hogy a rendesen vezetett országutak folyton legjobb
karban tartassanak. - Az utak deszka simaságuak s gyakran jobbra balra
fallal szegélyezvék, - s számos munkás éjjel nappal azok seprésével az
esőviz és sár eltávolitásával foglalkozik... (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1855. november 25.)</Description>
</description>
<description>
        <Description>Bár kínai vitorlás kocsikról már a 6. század óta léteznek feljegyzések,
ezek a szárazföldi vitorlás járművek nem talicskák voltak. A vitorlával
segített talicska feltalálásának ideje bizonytalan. Andreas Everardus
van Braam Houckgeest 1797-es könyvében közölt róla metszeteket és egy
leírást is:

"Shandong tartomány déli határának közelében egy olyan fajta
talicskával találkozhatik az ember, ami jóval nagyobb a korábban
általam leírtaknál, és amelyet ló vagy öszvér húz. Ám képzeljék el
a meglepetésemet, amikor ma ezekből egy egész flottával találtam
szembe magam. Szándékosan nevezem flottának, mert mindegyiknek
vitorlája van, amit a talicska elülső végén rögzített kis árbocra
szerelnek fel. A vitorla fonott gyékényből vagy többnyire inkább
vászonból készül, öt-hat láb magas és három-négy láb széles,
árbocmerevítőkkel, kivonó- és felhúzókötelekkel, akárcsak a kínai
hajókon. A kötélzet a talicska két nyeléhez csatlakozik, így azt
a talyigás ember állítgatni tudja."

Ezeket a vitorlás talicskákat még a 20. században is használták. (Forrás: Az angol nyelvű Wikipedia alapján)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Sail assisted wheelbarrows</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sail_assisted_wheelbarrows_%282%29.jpg</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>Wheelbarrows with sails in China</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wheelbarrows_with_sails_China.jpg</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1540x1475</MaxImageSize>
        <FinestResolution>300</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>erősen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Laskay Gabriella</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>