D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : 1898_Oldal_157_b.jpg B é l y e g k é p : https://keptar.oszk.hu/038800/038854/1898_Oldal_157_b_kiskep.jpg F ő c í m : Dugovics Titusz Nándorfehérvárnál B e s o r o l á s i c í m : Dugovics Titusz Nándorfehérvárnál E g y é b c í m : A Képzőművészeti Társulat tavaszi kiállításából M i n ő s í t ő : alcím S z e r e p : festő B e s o r o l á s i n é v : Háry U t ó n é v : Gyula I n v e r t á l a n d ó n é v : N K r o n o l o g i k u s k i e g é s z í t ő : 1864-1946 V I A F I d : 95998847 S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : Arcanum Adatbázis Kft. S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2012-11-27 E s e m é n y : digitalizálva I d ő p o n t : 2008-09-01 A t í p u s n e v e : festmény A t í p u s n e v e : újságrészlet M e g n e v e z é s : Vasárnapi Ujság C í m : Vasárnapi Ujság M e g j e l e n é s : 45. évf. 18. sz. (1898. május 1.) T í p u s : hetilap M e g n e v e z é s : OSZK EPA S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Festészet, grafika T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Magyar történelem 1526 előtt T á r g y s z ó : csatajelenet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : terv M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : hős M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : harci cselekmény M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : irodalmi alak M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : legenda M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : akvarell M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : 15. század M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Dugovics Titusz Nándorfehérvárnál. - Háry Gyula vázlata. A Képzőművészeti Társulat tavaszi kiállításából. I s m e r t e t ő s z ö v e g : A Műcsarnok kiállításából. II. ... A tárlatban történelmi képet csak keveset találunk, azok is vázlatban mutatkoznak. Festőink az ilyen nagyobb feladatokhoz hosszabb ideig készülnek. Előbb tisztába jönnek, hogy mikép fogják jelenetezni, hogyan helyezik el a szereplőket és milyen világítást és színhatást szántak képöknek. Ez nyilvánul a vázlatokban. A részletek kidolgozása, a jelmezek, fegyverek feltüntetése, a modellek megválasztása következik azután, az alkotás stiljével és a képesség megpróbálásával. Képzelni lehet, hogy az időt fáradságot, a tetemes anyagi áldozatot a művész csak úgy fordítja rá, ha biztos, hogy műve nem marad műtermében. Meglepetésszerűn a művész csak ritkán dolgozhat oly alkotáson, melynek helye nincs szalonokban s melyekért a műszeretet nem áldozhat. Erre figyelmeztet Háry Gyula kis vázlata is, vizfestésű képe: "Dugovics Titusz Nándorfehérvárnál". Háry legjobb rajzolóink és illusztrátoraink közé tartozik. A műtárlatokon kisebb olajfestésű képeket találunk tőle, leginkább tájképeket, életképeket. Ugy látszik, tehetsége kitör eddigi határai közül s új oldalról kivánja bemutatni, az eszközök tartózkodó igénybevételével, de képessége benső meggyőződésével. Sokszor megfestett, a történelemből jól ismert jelenet, mikor a nándorfehérvári bástyákra feljutott török vitéz a győzelmi jelvényt ki akarja tűzni s birokra kel vele egy magyar vitéz. Test, test ellen - így küzdenek. Dugovics Titusz nem bir vele, tehát átkarolja, sulyával veti rá magát és a biztos halál megvetésével vonszolja a bástyaszélre, hogy a győzelmi jellel együtt temesse el mindkettőjöket a halálos mélység. Háry vázlata igénytelen arra, hogy feltünést keltsen. Kicsi, s csak az első művészi gondolatnál marad. De a gondolat egészséges. A jelenet drámaiságát föltaláljuk benne. Az összeölelkező két vitéz merészen van oda rajzolva, a mint a bástya fokáról zuhan alá, összeölelkezve, de halálos engesztelhetlenséggel. A mélység fölött, már a bástyáról aláhullva látjuk őket, mig körültök a bástyákat ostromló tömeg vad harcza, küzdése, a mint az öldöklő halállal szembe szállva törnek föl. Drámai felfogás, mely a küzdés vadsága közt egyszerre feltünteti, hogy ott feljebb, annyi áldozat után is a védelem hősiessége őrizi az utolsó fokot, a halál küszöbe ott van, s onnan csak visszatérés kezdődik az elpusztulás útjahoz. Egyszerű szerénysége mellett is megérdemli a kis vázlat, hogy figyeljék meg azok, kikre nézve a tehetségek nem közömbösek. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1898. május 1.) I s m e r t e t ő s z ö v e g : Háry Gyula (Zalaegerszeg, 1864. szeptember 20. - Budapest, 1946. június 3.) magyar festő. Tanulmányait Mintarajziskolában Greguss János növendékeként, később Lotz Károly Mesteriskolájában végezte. Illusztrációval az 1880-as években szerzett hírnevet, művei három évtizedre keresett illusztrátorrá tették. Számos pályázaton nyert díjakat iparművészeti terveivel. Az 1890-es évektől a Műcsarnok tárlatain olaj- és akvarell-tájképeit állították ki. Régi budai házakról, terekről, stb. készített utcaképeket, melyeket finom aprólékossággal dolgozott ki. 1900 és 1920 között a rajztanszék adjunktusa és az alakrajz előadója volt a Műegyetemen. Munkáit a Magyar Nemzeti Galéria és a Történeti Múzeum őrzi. (Forrás: Wikipédia) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wikipédia: Dugovics Titusz K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wikipédia: Nándorfehérvári diadal K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wikipédia: Háry Gyula K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wagner Sándor: Dugovics Titusz A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 639x1425 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 200 DPI S z í n : szürke L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : erősen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Laskay Gabriella |