D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : 1898_Oldal_074_c.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/038300/038317/1898_Oldal_074_c_kiskep.jpg F ő c í m : Árpád a legyőzött fejedelmek hódolatát fogadja B e s o r o l á s i c í m : Árpád a legyőzött fejedelmek hódolatát fogadja S z e r e p : festő B e s o r o l á s i n é v : Lotz U t ó n é v : Károly I n v e r t á l a n d ó n é v : N K r o n o l o g i k u s k i e g é s z í t ő : 1833-1904 V I A F I d : 45477632 S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : Arcanum Adatbázis Kft. S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2012-09-20 E s e m é n y : digitalizálva I d ő p o n t : 2008-09-01 A t í p u s n e v e : festmény A t í p u s n e v e : újságrészlet M e g n e v e z é s : Vasárnapi Ujság C í m : Vasárnapi Ujság M e g j e l e n é s : 45. évf. 9. sz. (1898. február 27.) T í p u s : hetilap M e g n e v e z é s : OSZK EPA S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Festészet, grafika T é m a k ö r : Képzőművészet, vizuális művészetek A l t é m a k ö r : Művészettörténet T á r g y s z ó : falfestmény M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : történelmi személy M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : történelmi korszak M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : uralkodó M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : historizmus M i n ő s í t ő : stílus T á r g y s z ó : történelmi festmény M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : ábrázolás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : allegória M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 19. sz. M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Árpád a legyőzött fejedelmek hódolatát fogadja. Lotz múzeumi falfestményeiből. I s m e r t e t ő s z ö v e g : Első nagy történelmi falképsorozata, egyszersmind első állami megbízatása a Nemzeti Múzeumban még a Rahl-iskola stílusában készült. Than Mórral dolgozták fel, frízszerű folyamatossággal, a magyarok történetét a bécsi Arzenál közvetlen tapasztalatai, valamint a berlini Neues Museum és a müncheni Neue Pinakothek W. von Kaulbach-freskóinak példája nyomán. Az első nagy rész Lotz Károlyé. Szoborszerű alakok, reliefszerű, tömör csoportfűzés, a drapériák szobrászi hangsúlyozása, öblös formák, mély és súlyos színek jellemzik az 1868-ban bemutatott és magyarázott, az 1873-as bécsi világkiállításon is szerepelt kartonok feldolgozásait (1876). A múzeum funkciójának akkori értelmezése (a nemzet történetének múzeuma) szerint a nemzet történelmét állítják elénk képekben "Attilától, isten ostorától kezdve Deák Ferencig, a béke apostoláig", illusztratív bevezetőként a gyűjtemények tárgyi anyagához. Céljuk azonban "különösen a magyar szellemi műveltség régibb vagy újabb látható nyomait és műveit gyűjteni, fenntartani, s általuk a jelenlegi s későbbi nemzedékek további képzésére hatni", ami ugyancsak a múzeum funkciójával egyezett. Pozitivista és romantikus történelemszemlélet keveredik a képsorban (A hunok kijövetele Ázsiából, A magyarok az őshazában hallgatják a táltos regéit Attila birodalmáról, A magyarok indulása az új hazába, A magyarok megérkezése az új hazába, Az ősök vérszerződése, Az alpári csata, Árpád a legyőzött fejedelmek hódolatát fogadja, Ősmagyarok áldozása, A kereszténység első hirdetése), melyben az életképszerűtől a csataképig és művelődéstörténeti képig különböző kompozíciós típusok tanulságait használta fel a festő. Már a kiegyezés után Eötvös József, Kaulbach barátja újította fel a Nemzeti Múzeum kifestésének gondolatát, "a történet szellemét és irányeszméit" kifejező falképek igényét. Az eszmeiség sűrítést kívánt, így allegorikus alakok jelképezik a helyszíneket (Ázsia, Duna, Tisza), a különböző ősi foglalkozásokat. Ezzel összhangban az előcsarnok kupoláján már önálló allegorikus kompozíciók jelenítik meg a magyar történelem vezéreszméit. Stilárisan közel állnak e műhöz a Markó utcai gimnázium dísztermének vászonra festett falképei (Homéroszt ünnepli a görög nemzet, Hektor búcsúzik feleségétől, 1876), az allegóriák önállósulása felé pedig az Egyetemi Könyvtár I. emeleti olvasótermének művészeteket és művészeti ágakat megszemélyesítő alakjai (1876). Történelmi falképein Lotz a historizáló akadémizmus képviselőjének mutatkozik. A korképek az épület rendeltetésének s a kor eszmeiségének megfelelően a magyar művelődéstörténet nagy időszakait reprezentálják, jeles személyek felvonultatásával, csoportosításával. ... (Forrás: mmi.elte.hu/szabadbolcseszet) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Lotz Károly K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Basics Beatrix: A múzeum falképei K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Wikipédia: Lotz Károly K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Lotz Károly: Szent István, Kálmán és Nagy Lajos kora A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 798x359 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 200 DPI S z í n : szürke L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : erősen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Laskay Gabriella |