D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : nyelv.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/030300/030390/nyelv_kiskep.jpg F ő c í m : A nyelv keletkezés három komponense B e s o r o l á s i c í m : Nyelv keletkezés három komponense S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Pléh U t ó n é v : Csaba I n v e r t á l a n d ó n é v : N K r o n o l o g i k u s k i e g é s z í t ő : 1945- V I A F I d : 46885976 E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2014-11-08 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2014-04-30 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : SlideShare T é m a k ö r : Nyelvtudomány, kommunikáció A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T é m a k ö r : Nyelvtudomány, kommunikáció A l t é m a k ö r : Nyelvtörténet T é m a k ö r : Nyelvtudomány, kommunikáció A l t é m a k ö r : Kommunikáció, metanyelv T á r g y s z ó : közösség M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kommunikáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : nyelvcsalád M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : természetes nyelv M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tudás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : ismeretelmélet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : nyelvtan M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó K é p a l á í r á s : A nyelv keletkezés három komponense Az agy, a társas élet és a
kommunikáció megváltozása
Pléh Csaba EKF Pszichológia Tanszéke és Megismerés és Kommunikáció Kutatócsoport pleh.csaba@ektf.hu
Előadás a DE Társas-Kognitív Nyelvészeti Kutatócsoport valamint a DAB Nyelvtudományi Munkabizottságának előadássorozatán N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Áttekintés
A tágan és szűken vett nyelvi készség
Az agy átalakulásai
Szociális változások. Tudatelmélet és tanítás. Kapcsolatuk az önkénnyel.
A kommunikációs változások és a nyelvi funkciók
Előnyelv-nyelv váltás, adaptációs és exaptációs mozzanatok
Az utóbbi fél évszázad újdonságai
A főemlős mentális szerveződés átalakulásának nagy elképzelései és a nyelv keletkezése
Alapkérdések
Az emberi nyelv egyedisége. Elválaszt-e az állatvilágtól a nyelv vagy éppen összeköt vele. Bickerton (2014) megfogalmazásában Wallace kérdése: hogyan lehet ekkora ugrás?
Darwin: a nyelv révén.
Egyetlen döntő mozzanata van-e a természetes nyelvnek, vagy több egymástól független evolvált mozzanat kombinációjaként jött-e létre? Generalitás szemben a modularitással
Többtényezős rendszer a nyelvi úton
Kiinduló kép: 60as évek Chomsky
Hauser, Chomsky és Fitch (2002) felfogása: Mindkettő van, folytonosan fejlődő közlési rendszer, s emberre sajátos nyelvtan
Adaptív haszon
Biológiai változások a nyelvhez vezető úton
Gégefő változása: nagyobb hang lehetőség, hosszabb üreg
Finomabb hangdiszkrimináció
Finomabb mozgásszervezés
Enkefalizáció
Tükörneuron rendszer
Gesztusok megjelenése
Majdani beszédközpontok
Asszimetriák az agyban
Agyi változások
Változások
Változások a szövettanban
A tükörneuron rendszer
A tükörneuron rendszer
Rizolatti, Fadiga , Arbib
Arbib (2002, 2003, 2005)
szekvenciája
I. Prehumán szakaszok
1. Megragadás.
2. A megragadás tükörrendszere (majom, ember)
3. A megragadás utánzása sokszori bemutatás alapján
(csimpánz, ember)
II. Hominid vonal
4. Összetett utánzási rendszer, kombinatorikus utánzással.
5. Protojelek kéz alapú kommunikációs rendszer.
6. Protobeszéd hajlékonyabb ellenőrzés a hangadó rendszer fellett.
A ma élő főemlősök erényei és korlátai
Társas átalakulások
Relaxált szelekció Deacon
Versengés és együttműködés kiegyensúlyozása
Gondolattulajdonító rendszer
Információs osztozkodás
Természetes pedagógia: tanítás-tanulás
Elemi gondolatolvasástól a nyelvig: Tomasello
Tomasello felfogása a társasság
alakulásáról és a kultúra keletkezéséről
Tomasello együttműködés elmélete
Az embergyermek közös célokat alakít ki
Együttműködő, osztozkodó
Segít
Ez információsan is igaz
Maga az információ téma számára
A természetes pedagógia
Mire volt jó a kezdeti nyelv?
Vadászat, munkaszervezés
Társas kapcsolatok olajozása: pletyka
Uralkodás, becsapás, dominancia:
gondolatolvasás
Imponálás a partnereknek: páva farok hatás: udvarlás
Dunbar kapcsolati elmélete
Az agymérettel nő a csoportméret
Embernél 120 fő körüli csoport
Csoportmérettel nő a kurkászási idő
Előembereknél ez már 40 % lenne
A nyelv első szerepe a puszta kapcsolattartás, kurkászási közösségek
A kurkászási idő növekedése a csoportmérettel
Mai világ: emberek kapcsolatai
Az architektúrák nagy változásai: Főemlős reprezentáció (Merlin Donald)
Az emberréválás mint kulturális fordulat
Csak félig tréfálkozom, mikor azt mondom, hogy az emberi evolúció újragondolható, mint a Nagy Hominid Menekülés az Idegrendszertől. Az emberszabású majmok s köztünk levő legfontosabb különbség a kultúra, pontosabban a szimbolikus kultúra, mely javarészt nem az agyi dobozon belül, hanem kívül van. A kultúra a kognitív tevékenységet számos agyban elosztja, s uralja tagjai gondolkodását
Donal: A mind so rare, 2001, 149.o.
A nyelv és a tudásmegosztás
Az evolúciós toborzás analógja: A szóforma vizuális terület Dehaene
Dehaene újraverbúválása
Az emberi agyi szervez dést az evolúciótól örökölt er s anatómiai és
kapcsolati korlátok jellemzik. A csecsem korban már igen korán megjelennek a rendezett neurális térképek és ezek a kés bbi tanulást bizonyos irányba befolyásolják.
2. A kulturális elsajátításnak (pl. az olvasás elsajátításának) meg kell találnia a maga neurális fülkéjét, melyek neurális er forrásaik egy jó részét erre az új használatra irányítsák át.
3. Amikor az evolúciósan végbement m ködésekre dedikált kérgi területeket új kulturális tárgyak szállják meg
KOGNITIV VÁLTOZÁSOK ÉS A NYELV Donald: a feltételek összegzése
A mai nyelv keletkezése az
NyKSz menetei
Előnyelv-nyelv váltásról, hogyan értelmezhetjük a szigorúan adaptációs és az exaptációs mozzanatokat a nyelv kialakulásában
Hogyan lesz szerkezet? A specifikus nyelvtani készség keletkezése
Jackendoff felfogás
Az ősnyelv nyelv váltás
(Bickerton)
Előembereknél: utánzás, hagyomány, cselekvési kategóriák. Protonyelv: cselekvő, cél, eszköz, fogadó, hely kategóriákkal
Szerkezeti viszonyok formaivá válnak (tartalom függetlenedés, mondattan)
Nyelvtani műveletek produktivitak (beágyazás, szerkezet ismétlés)
Nyelvtani morfémák (ragok, névelők stb.) jelennek meg
A szórend formai szerepekre rögzített használata alakul
Üres nyelvtani elemek jelennek meg (névmás, il pleut...)
Gesztus ősnyelv mai nyelv
T. Givón felfogása
Kultúra és kommunikáció társas főemlősöknél
Párhuzamos a kisgyerekkel
Givón hármas exaptáció
Bickerton (2014) felfogása
Átfogó kép:Kis spekulációval D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Ollé János: A digitális kommunikáció eszközrendszerének funkcionális áttekintése A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 46 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x579 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |