D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : konferencia.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/030300/030361/konferencia_kiskep.jpg F ő c í m : Wikizz velünk! B e s o r o l á s i c í m : Wikizz velünk! E g y é b c í m : Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban M i n ő s í t ő : alcím S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Sutka U t ó n é v : Irén I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2014-09-15 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2010-12-03 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : SlideShare C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-NonCommercial 2.5 T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Információs rendszerek T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Internet használat T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Internetes technológia T á r g y s z ó : generáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : nemzedék M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kommunikáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : internet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : weblap M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó K é p a l á í r á s : A Sulinetwork 2010 konferencia Wikizz velünk! műhelymunkájának bevezetőjében levetített prezentáció vágatlan változata. Készítette: Sutka Irén N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : 1. Wikizz velünk! Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban szegedi demo Sulinetwork 2010 konferencia Debrecen, 2010. december 2-4.
Vázlat
Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői és lehetőségei
A Netgeneráció 2010 kutatás eredményei
Miért éppen wiki? - példák itthon és külföldön
A Tudod-e, hogy? projekt lényege
Megvalósítás: a Tudod-e, hogy? wiki akkor és most
szegedi demo
Fogalmak
CSCL = Computer-Supported Collaborative Learning
számítógéppel segített kollaboratív tanulás szetelés
számítógépes együtt tanulás
szegedi demo
Mire jó és mire nem?
Nem egy jól körülhatárolt tananyag megtanulására való!
Cél: egy-egy témával kapcsolatban közös kutatás és kommunikáció révén a diákok maguk építsék fel tudásukat.
A tanár ebben a folyamatban csak segítőtárs és nem irányító.
szegedi demo
Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői együtt munkálkodás egy közös téma vagy feladat kapcsán elhárulnak az együttműködés térbeli és időbeli akadályai alkalmas komplex problémahelyzetek demonstrálására eszközök széles választékának biztosítása
szegedi demo
A lényeg
A kollaboratív , azaz az együttműködést segítő folyamatok.
Kreatív alkotási környezet.
A tanulás, a tudásalkotás a tanulók közötti interakciók segítségével jön létre.
szegedi demo
Interakciók
eszmecsere
együttműködés
kérdések megfogalmazása
gondolatok, vélemények hangoztatása, ütköztetése
érvek, ellenérvek
építő jellegű kritika
konszenzus
szegedi demo
Online kommunikáció
Csevegés
Levelezőlista
Fórum
Faliújság
Szavazás
Vélemény-nyilvánítás
Közös mappa
Dokumentum-feltöltés és -tárolás
Verziókövetés
Ötletelés
Strukturálás
szegedi demo
Hipotézis
Az aktív részvétel az interakciókban elősegíti a hatékonyabb tanulást!
Ezzel a kutatási témával foglalkozik a nemzetközi KP-Lab (Knowledge Practices Laboratory) projekt (2006-2011) hármas számú esettanulmánya (Kárpáti Andrea, Dorner Helga).
szegedi demo
Netgeneráció - Prensky (2001) szerint
A mai diákok - óvodától a felsőoktatásig - képviselik az első generációt, akik ebben az új világban nőttek fel.
Diákjaink anyanyelvi szinten beszélik a számítógépek, a videojátékok és az Internet digitális nyelvét.
Most egy olyan új generáció áll előttünk, amelynek gondolkodási képességei roppantul különböznek elődeiktől - ők a digitális bennszülöttek.
Netgeneráció 2010 kutatás
Készítette: Fehér Péter PhD (ELTE BTK Informatikai és Könyvtártudományi Intézet, Informatika Tanszék, Budapest) és Hornyák Judit (Teleki Blanka Közgazdasági
Szakközépiskola, Budapest)
Két online kérdőíves felmérés: Tenegen felmérés, 2009 november (1089 fő) és Netgeneráció 2010 - 43 oktatási intézmény 994 diákja körében, 2010 március
Netgeneráció - technikai felszereltség Alapfok Középfok Felsőfok Saját számítógéppel rendelkezik 79,3% 90,1% 97,4% Internet hozzáférés otthon 84,6% 94,3% 97,4%
Mobiltelefon 95,4% 99,6% 100% Mobil internet 35,4% 26,4% 15,2%
Netgeneráció - számítógéphasználat
Netgeneráció és web2
10-24 évesek digitális jártassága
msn?????
közösségi oldalak?????
film/zeneletöltés?????
skype-használata????
számítógépes (online) játékok???
blogolás/weblapszerkesztés??
tájékozódás: tudomány/napi hírek??
video-, kép- és hangszerkesztő programok használata:?
Következtetések
Az eltérést nem a digitális eszközök hiánya okozza, sokkal inkább magyarázható az alábbi tényezőkkel:
attitűd
tudáshiány
érdektelenség
motiváció hiánya.
Miért éppen wiki?
A wiki filozófiája
A lapok létrehozásának és javításának gyorsaság a, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője.
A wikik inkább könnyítik a hibák javítását , mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket.
szegedi demo
A wiki nyújtotta lehetőségek 1.
Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak.
Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion).
szegedi demo
A wiki nyújtotta lehetőségek 2.
Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével.
Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett, szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható
(laptörténet fül = history).
szegedi demo
H azai példák - felsőoktatás
Jelenleg elsősorban a felsőoktatásban használatos, elterjedését gátolja, hogy sok intézmény részesíti előnyben az eLearning rendszereket (pl. Moodle)
Wiki platformon megvalósított információs bázist és blogot működtet pl. a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara:
http://wiki.gtk.uni-pannon.hu/mediawiki_hu/index.php/Nyit%C3%B3lap
szegedi demo
További hazai példák
Könyvtárakkal, könyvekkel, olvasással kapcsolatos wiki alapú tudástár (tesztoldal), elsősorban a szakmai közönségnek: http://konyvtar.hu/
Könyvtárút wiki-portálja: http://konyvtarut.bmk.hu
SuliWiki: a projekt célja, egy wiki motorokkal és más, tisztán szabad szoftverekkel megvalósított nyílt és szabad oktatási anyag megvalósítása, mely elsősorban,
de nem kizárólag az érettségi lexikális követelményeit fedi le: http://szabadiskola.org/w/start
szegedi demo
Diákwikik a világban
Tanulók által tanulóknak készített jelentős wikire egyelőre csak külföldi példák vannak.
Mindenképpen izgalmas kihívást jelent, és bőséges tapasztalattal szolgál a módszer magyarországi kipróbálása.
szegedi demo
Kidpedia
The best encyclopedia for kids, by kids (Mattawan Consolidated Schools, Michigan): http://www.kidpedia.info
Oktatóvideó a Kidpedia wiki szerkesztéséről: http://www.screencast-o-matic.com/watch/cQhbFxeKU
Oktatóvideó képek hozzáadásához: http://www.screencast-o-matic.com/watch/cQhO1eeLT
szegedi demo
Kidpedia - nyitóoldal
Kidpedia - szócikkek
Kidpedia - kategóriák Kategória KIVÁLÓ! MEGLEHETŐSEN JÓ JÓ MUNKÁT IGÉNYEL Információ minősége
Világos információk
3 vagy több részlet
Nem közöl véleményt, nem hiteles információt
Világos információk
1-2 több részlet
Nem közöl véleményt, nem hiteles információt
Világos információk
Nincsenek részletek
Vélemény, néhány nem hiteles információ a lapon
Pl. : Úgy gondolom, hogy "
Az információ nincs kapcsolatban a témával
Nincsenek részletek
Rengeteg vélemény, nem hiteles információ
Megszerkesztettsége
Az információ nagyon jól szervezett
Bekezdésekkel jól tagolt
Az információ szervezett
Bekezdésekkel tagolt
Az információ szervezett
Nincsenek bekezdések az információ tagolására
Az információ szervezetlen
Nincsenek bekezdések
Nyelvhelyesség
Nincsenek nyelvtani, helyesírási és központozási hibák
Kevés (1-2) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba
Néhány (3-5) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba
Sok (5 vagy több) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba
Források
Az összes szöveges és képi információforrás részletesen megadott
Pl : http://en.wikipedia.org/wiki/Wii
Az összes szöveges és képi információforrás általánosan megadott
Pl : http://www.wikipedia.org
Csak néhány forrás van megadva
Nincs forrásmegjelölés
Kidipedia
Ein Wiki von Kids für Kids Die Universität Duisburg-Essen): http://www.kidipedia.de)
Főoldalon a hét cikke - Beitrag der Woche
http://www.kidipedia.de/live/index.php?a=beitragderwoche
szegedi demo
Kidipedia - nyitóoldal
Kidipedia - tanári belépés
Kidipedia - tanulói belépés
A projekt célja
A www.tudodehogy.hu wiki alapú weboldal létrehozásával:
lehetőséget biztosítani az érdeklődő diákoknak kollaboratív tudásépítésre
az általuk választott vagy a tanár által kijelölt témákban.
szegedi demo
Célcsoport, munkaformák
Elsősorban - de nem kizárólagosan - az 5-12. évfolyamos korosztály, iskolatípustól függetlenül.
A diákok egyénileg vagy csoportokban dolgozhatnak, regisztráció után .
szegedi demo
Diákok feladata
kérdéseket tegyenek fel, amiket mások megválaszolhatnak
megválaszolják mások kérdéseit
kommentálják, javítsák, egészítsék ki, értékeljék mások kérdéseit/válaszait.
szegedi demo
Követelmények
Érdekesek, gondolkodtatóak, újszerűek legyenek! (Lehetőleg ne csak tényekre, adatokra vonatkozzanak.)
Lehetőség szerint képeket, hangokat, animációkat, videókat tartalmazzanak - de saját készítésűeket!
Csak a saját illusztrációk mellett alkalmazhatnak szabadon felhasználhatóakat, indokolt esetben.
szegedi demo
Interakciók
egymás anyagaihoz kritikus és/vagy építő jellegű megjegyzések fűzése (szócikk vitalap)
esetleges szerkesztés, javítás
üzenetváltás a személyes vitalapokon
szavazás egymás anyagaira: A hét legjobb kérdése A hét legjobb válasza stb. témakörökben. (Ez a funkció még nem működik.)
szegedi demo
Szabályok
a wiki használatának szabályait egyértelművé kell tenni minden használó számára
ezeket következetesen be kell tartatni
a tanulók anyagait folyamatosan figyelemmel kell kísérni, szükség esetén moderálni kell
A Tudod-e, hogy? wiki konkrét szabályai még kidolgozás alatt vannak!
szegedi demo
Alkalmazási lehetőségei
1-2 órás tanórai időkeretben, megadott témakörben valamennyi tanuló által megírandó anyagok
érdeklődő tanulókkal tanórán kívüli tevékenység (tehetséggondozás!)
témanapok, témahetek, több hetes projektek keretében megvalósuló tudásépítés
szegedi demo
Minimálisan szükséges eszközök
multimédiás személyi számítógép (ideális esetben notebook)
wiki szoftver
digitális fényképezőgép (vagy mobiltelefon)
képszerkesztő szoftver
internet hozzáférés
szegedi demo
További ajánlott eszközök
képdigitalizáló (szkenner)
webkamera vagy videokamera
mikrofon
hang- és videoszerkesztő program
rajzolóprogram
animáció-készítő program
interaktív tábla
szegedi demo
Wikizés interaktív táblával
Az interaktív tábla támogatja a wikivel végzett munkát:
a wiki felépítésének és használatának tanórai elsajátítása során
a tanulói produktumok (wiki-szócikkek) bemutatásakor és értékelésekor.
Korlátok nélkül
A meglévő eszközökön kívül különleges eszközöket nem vagy csak minimális mértékben igényel.
Lehetőséget ad a több tantárgyat átfogó ismeretek integrálására, nem kötődik kötelezően egy-egy tanóra, illetve tantárgy anyagához.
(Tanárok együttműködését is igényli bizonyos esetekben!)
szegedi demo
Komplex fejlesztés
Alkalmas a különböző kompetenciák integrált, komplex tevékenységen belüli fejlesztésére
Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék, a mások munkájának megbecsülése és értékelése
(kapcsolat a szociális kompetenciákkal).
Támogatja a kooperatív csoportmunkát, de a témaválasztástól és eszközöktől függően differenciálási lehetőséget is biztosít a résztvevő diákok között.
szegedi demo
Fejleszteni kívánt kompetenciák
Az anyagok szöveges részének elkészítése és feltöltése során fejlődik a
szövegértés-szövegalkotási
nyelvi
matematikai-logikai
valamint a digitális kompetencia.
szegedi demo
Fejleszteni kívánt kompetenciák
A weblap-készítés, az animációk, a digitális fényképek vagy videók készítése során fejlődik az
szegedi demo
esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség
Fejleszteni kívánt kompetenciák
A csoporton belüli és közötti együttműködés, probléma-megoldás, az internetes kommunikáció sokféle formájának használatával fejlődik a
szegedi demo
szociális kompetencia
kommunikációs kompetencia
Hatékonyságának kulcsa
Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatás sal bír, megköveteli és biztosítja a
diákok aktív részvételét a munkában.
Olyan virtuális közösségek jöhetnek létre, amelyeknek tagjait a közös érdeklődés, kreatív együtt gondolkodás köti össze.
szegedi demo
Alternatíva
A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/internet-használat öncélú formáival szemben (lásd Netgenerációs kutatás!),
miközben a tanulók szinte észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába.
szegedi demo
Motiváció
A tanulóra ösztönző hatású, amikor saját produktumát látja az interneten.
Olvashatja a visszajelzéseket munkájáról.
Figyeli, értékeli a kérdéseire adott válaszokat.
Aktívan részt vesz és felelősséget vállal a közösség munkájában.
szegedi demo
Lehetséges lépések tanári (mentori) oldalról
Wiki szoftver kiválasztása, letöltése, telepítése iskolai vagy egyéb szerverre.
A wiki testreszabása, beállításainak megadása.
A wiki - szerkesztés lépéseinek elsajátítása.
Jogosultságok kiosztása (admin, mentortanárok , tanulók).
Néhány mintakérdés feltöltése.
A tanulók számára a weblap elérhetőségének megadása.
A feladatok meghatározása a tanulók számára, szabályok ismertetése, kérésre segítségnyújtás
Folyamatos monitorozás, moderálás
szegedi demo
Lehetséges lépések tanulói oldalról
Regisztráció (saját névvel, egyénileg vagy csoportosan)
Alkalmas kérdések kitalálása
Illusztrációk (kép, animáció, video- vagy hanganyag) elkészítése/felvétele
Illusztrációk számítógépre való letöltése, válogatása, szerkesztése
A bejegyzés begépelése, illusztráció csatolása, beküldés (publikálás) - a wiki - szerkesztés lépéseinek elsajátítása.
Kérdések megválaszolása
Saját kérdésekre adott válaszok, hozzászólások (kommentek) figyelése, reagálás
Mások kérdésein való gondolkodás, válaszadás
Szavazás A hét kérdése/válasza témában
Töprengés újabb alkalmas kérdéseken.
szegedi demo
Értékelés
Egy lehetséges szempontsor:
Témaválasztás
Tartalmi megvalósítás
Nyelvhelyesség
Audiovizuális tartalom
Hang, kép és szöveg összhangja
Aktivitás az online kommunikációban
szegedi demo
Tanári kompetenciák
Kollaboratív platformok használatának felhasználói szintű ismerete.
A tudásépítő felfogással összhangban áll, ha a diákokkal együtt fedezzük fel a kiválasztott platform által kínált lehetőségeket.
szegedi demo
Tanári kihívások
a feldolgozható témák összegyűjtése és kiválasztása
segítségnyújtás a háttéranyagok összeszedésében
az egyes tantárgyak közötti integráció megteremtése.
szegedi demo
Várható nehézségek
Internetről vagy nyomtatott forrásból származó képek esetében szerzői jogi , fényképeknél személyiségi jogi kérdések tisztázása, plágium elkerülése.
Nem megfelelő típusú, színvonalú kérdések/válaszok - a többi felhasználó reagálása nyomán ezek valószínűleg kikerülnek a rendszerből,
amely önszabályozó módon működne mind tartalmi, mind helyesírási vonatkozásban.
Nem kevés időt igényel a mentortanártól!
szegedi demo
Megvalósítás
(PHP és MySQL támogatással rendelkező) tárhely
domain név regisztrálása (opcionális)
wiki szoftverek összehasonlítása :
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_wiki_software - 44 féle
http://www.wikimatrix.org/ - 124 féle
választott wiki: MediaWiki
szegedi demo
MediaWiki
www.mediawiki.org
PHP programozási nyelven íródott, szabad szoftverű wikicsomag
a Wikipediához készült
manapság már a Wikimedia Alapítvány több projektje, és más wikik is használják
szegedi demo
Miért jó a MediaWiki?
Stabil működésű, közösség által fejlesztett, nagy mennyiségű tartalom kezelésére is alkalmas rendszer.
A MediaWiki jelölőnyelve a hagyományos szövegszerkesztő programok koncepciójához illeszkedő, könnyen megtanulható és használható
A MediaWiki összes tartalma egy belső hypertextes adatbázis ba rendeződik.
A MediaWiki nyelvét, felépítését és funkcióit megismerő diákoknak később nem okoz problémát a Wikipédia szerkesztése sem.
szegedi demo
Tudod-e, hogy? - akkor
később
és most
Eddigi eredmények
Szakmai blog a témáról: http://blog.sulinet.hu/tudodehogy/
Egy, a tanulók által közösen épített, tematikus kérdezz-felelek wiki
kategorizálás: műveltségterületek szerint
Tanári/diák segédkönyv konkrét gyakorlati tanácsokkal
A kipróbálás tanulói és szaktanári tapasztalatai igen pozitívak!
szegedi demo
Néhány szaktanári vélemény
A wikizést nem próbáltam még, de nagyon tetszett, feltétlenül ki szeretném próbálni!
A wiki keretrendszert kipróbálnám, mert amellett, hogy egyszerűen használható, a gyerekek egy "komoly" internetes oldalt hoznak létre,
ami nagyon motiválóan hat rájuk.
A wiki szemléletű új generáció a megoldás!
szegedi demo
A továbbfejlesztés lehetőségei
Az első pozitív tapasztalatokat követően a pedagógusok érdeklődése és bekapcsolódása nyomán a www.tudodehogy.hu országos tudásbázissá válhat.
Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez.
Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat.
szegedi demo
Felhasznált irodalom
Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben - a tudásépítő interakciók elemzése, Multimédia az
oktatásban konferencia, http://www.bmf.hu/conferences/multimedia2007/55_DornerHelga.pdf
Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás http://edutech.elte.hu/multiped/szst_01/szst_01.pdf
Fehér Péter (2010): DIGITÁLIS MESÉK - DIGITÁLIS PAPÍRON". In: IKT - MOZAIK. Kézikönyv pedagógusoknak a számítógép tanórai alkalmazásához.
Szerk.: Kőrösné Mikis Márta, OFI.
Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: http://edutech.elte.hu/multiped/szst_09/szst_09.pdf
Fehér Péter - Hornyák Judit (2010): Mítosz vagy valóság? A netgeneráció jellemzői Magyarországon (VIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia,
Szeged, 2010. ápr. 16-17.)
szegedi demo
Tudod-e, hogy? Ki volt az előadó? Sutka Irén: [email_address] Szegedi Gazdasági Középiskola Vasvári Pál Tagintézménye www.vasvari.hu Ki segítette a munkáját?
Fehér Péter PhD, Educatio Kht. munkatársai Mi következik most? Az előadó megköszöni a figyelmet. ? Képek forrása: http://www.free-power-point-templates.com D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : A könyvtári digitalizálási munkafolyamat gyakorlati kérdései A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 66 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x575 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 72 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |