D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : marfoldi_istvan_digitalis_helyismeret.jpg F ő c í m : Digitális helyismereti archívumok népszerűsítése a fiatalok körében B e s o r o l á s i c í m : Digitális helyismereti archívumok népszerűsítése a fiatalok körében S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Márföldi U t ó n é v : István I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2020-02-19 E s e m é n y : elérhető I d ő p o n t : 2018-07-25 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az előadás időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció A t í p u s n e v e : előadás M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : MKE Helyismereti Könyvtárosok Szervezete A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Márföldi István S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány A l t é m a k ö r : Könyvtárvezetés, könyvtárügy T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány A l t é m a k ö r : Könyvtártörténet T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Internetes technológia T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Internet használat T á r g y s z ó : könyvtár M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : helyismereti gyűjtemény M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : digitális archívum M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tartalom M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : weblap M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : internet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tartalomszolgáltatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : gyűjtemény M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : magángyűjtemény M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Digitális helyismereti archívumok népszerűsítése a fiatalok körében
Márföldi István
Milyen korban élünk?
Versenyképes-e a könyvtári tartalom?
Jelenleg 47 milliárd weboldal található az interneten.
Minden percben 220.000 új fényképet osztanak meg az Instagramon.
Percenként 72 órányi videó kerül fel a Youtube-ra, míg a Facebook-on 2,5 millió tartalmat osztanak meg a felhasználók.
Milyen tartalom fogyasztók a fiatalok?
Kutatások azt mutatják, hogy a serdülők nagy többsége napi 4 óránál többet tölt online. Közkeletű elképzelés, hogy a Z és alfa generáció tagjai, a "digitális bennszülöttek" okos telefonnal a kezükben születtek, mindent tudnak a digitális eszközökről.
A valóság az, hogy ezek a gyerekek is sokfélék. Vannak, akik zseniálisan kezelik az
informatikai eszközöket.
Vannak, akik ismerik ugyan az eszközöket, de leginkább csak posztot írnak, fényképet osztanak meg.
Kit akarnak, kit tudnak a könyvtárak elérni?
Piacképes ajánlat-e a könyvtár, a tartalomra vágyó fiatalok körében?
Ahhoz, hogy a fiatalok képesek legyenek a kulturális kínálatból a könyvtárat kiválasztani, ismerniük kell az intézményt.
A baj az, hogy a diákok számára a könyvtár elsődlegesen érdektelen, nincs olyan tartalom, ami miatt felkeresnék a könyvtár oldalait.
Ezért rendkívül fontos, hogy a könyvtár mennyi és milyen információt juttat el magáról abba a virtuális térbe, ahol a mai fiatalok "élnek"!
Digitális tartalomszolgáltatása könyvtárakban
Legnagyobb közgyűjteményi archívumok (2016-os adatok)
Megyei könyvtárak (látható) digitalizált állománya (2017)
Megyei könyvtárak (látható) digitalizált állománya (2017)
Mi a baj a hazai könyvtári digitális archívumokkal?
Aránylag nagy dokumentum szám, alacsony látogatottság
Kevés pr. cikk az újdonságokról
Nem készülnek mobil applikációk a használatra
Nehézkes keresési lehetőség
Nincs oktatást támogató külön gyűjtemény
Nem elsősorban új repozitóriumokat kell létrehozni, hanem ajánlókat kell készíteni a meglévők használatához!!!
A közgyűjteményeknek a kulturális örökség őrzőiből, a kulturális örökség első számú, autentikus, forrás értékű megosztóivá kell válniuk.
/ Forrás: Közgyűjteményi Digitalizálási Stratégia/
Könyvtárosok és a tartalom előállítása
Hogyan népszerűsítsük helyismereti gyűjteményünket?
Top 10 Marketing eszköz 2017
Leggyakrabban megfogalmazott marketing tanácsok könyvtárak számára
Az online kommunikáció lehetőségeinek kihasználása
Helyi sajátosságokra való építés
Önálló arculat építése különféle eszközökkel
Lojális használói kör kiépítése
Könyvtárak a sajtóban
Nem elég a sajtótájékoztató!
Tudomásul kell venni a sajtó bulvárosodását
Infotainment jellegű híradásokat kell adni magunkról
Top 10 könyvjelző az ELTE könyvtárának Instagram oldalán
Miért éppen facebook?(..., mert 2 milliárd ember nem tévedhet!)
Miért éppen facebook? (..., mert ingyenes, naprakész statisztika)
Online és offline eszközök együttes használta a "természetben2 (kvíz parti)
Oktatást támogató tartalomszolgáltatás a könyvtárakban
"Most egy olyan világban élünk, amelyben a mai munkahelyek fele nem létezett 25 évvel ezelőtt. Hogyan készítsük fel a tanulókat az olyan munkahelyekre, amelyeknek 60%-a ma még nem is létezik?"
Library of Congress, a legnagyobb ötlettár
Ötletek, amelyek a hazai könyvtárakban is hasznosíthatók. A tizenkilencedik századi nők
Történeti háttér: Elgondolkoztatok már azon, vajon mit csináltak a nők az 1800-as években? A férfiakat jól reprezentálják a történelemkönyvek, a nők történeteit viszont ritkán örökítették meg.
Feladat leírás: Az Egyesült Államok történelmét befolyásoló bátor nők történeteinek megkeresése folyóiratok, levelek, narratívák és más elsődleges források segítségével. A különböző forrásokból származó információk szintézisével a diákok írják le, milyenek voltak a 19. századi északkeleti, délkeleti vagy nyugati, amerikai nők.
Képzési cél: A diákok képesek legyenek következtetéseket levonni az elsődleges forrásanyagok elemzésével.
Irodalmi helyszínek régen és most "Ott, hol a kis Túr siet beléje"
Mit adtak nekünk a rómaiak?
- Utakat - Na jó, de hol?
Diákok által talált római kori utak
Hogyan népszerűsítsük helyismereti gyűjteményünket a fiatalok körében ?
Kiindulási oldal a könyvtár honlapján
Mennyivel áttekinthetetlenebb ez így
Nyírvidék 1867-1942
Szatmári Értesítő 1862
Szellemvilág 1874
Szabolcs 1874-1876
Szabolcsmegyei Közlöny 1876
Magyar Protestáns Egyházi és Iskolai Figyelő
Vasárnap 1880-1885
Munkács 1885
Kárpátalja 1889-1890
Reformátusok Lapja 1892-1896
Szatmár és Vidéke 1899-1919
Felsőbányai Hírlap 1896-1918
Nagykárolyi Hírlap 1899
Szatmár 1899-1911
Szatmár-Németi 1899-1912
Magyar Földmívelő 1899-1913
Heti Szemle 1899-1914
Nagybánya és Vidéke 1899-1918
Nagykároly és Vidéke 1899-1919
Szamos 1899-1919
Szatmármegyei Közlöny 1899-1920
Szatmári Friss Újság 1902-1903
Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung
Szatmári Hírlap 1902-1919
Tanügyi Értesítő 1902-1919
Revista Catolica 1903-1905
Gazdák Lapja 1903-1910
Szatmári Hétfő 1913
Hungaricana adatbázis
MaNDA archívuma
Saját gyűjteményeink kezdőoldal, felhasználói jogok
Nyíregyházi képeslapok előtte utána
Magángyűjtemények
Saját facebook oldal, mint kommunikációs eszköz
Hogyan népszerűsítsük gyűjteményünket a facebookon?
Vajon mi történt?
Oldalelérés
Használjuk-e a facebook hirdetést?
Célzott közönség szűkítése:
Neme: Nő
Lakhely :Nyíregyháza
Életkor: 16-25
Érdeklődésikör: Zene
Hogyan használjuk más oldalak népszerűségét?
Amikor a kommentelők írják a helytörténetet
Együttműködés a nyiregyhaza.hu-val
Új kezdeményezésünk az "Így épült..." sorozat.
Fiatalok bevonása a tartalom készítésbe: Régen és most...
Fiatalok bevonása a tartalom készítésbe
Beérkezett pályázatok
Médiatudatosságra nevelés, kreatív tartalom előállítás a könyvtárban
Légy prédikátor és hívő leszel!
A projekt célja: A fiatalok médiakultúrára és médiatudatosságra nevelése. Az ismeretek és készségek, alkotói folyamatok során történő átadása élmény gazdag módon.
A feleadatok közt szerepel a helyismereti archívum népszerűsítése.
A helyismeret dokumentumok újszerű interpretálása
Az archívumokban a keresőszavas metódus mellet többféle tematikus keresési lehetőséget kell biztosítani.
Távolabbi cél, egy olyan várostörténeti gyűjtemény létrehozása, amelyben kronológiai sorrendben megtalálhatók a város életének legjelentősebb eseményei.
A gyűjtemény egyaránt tartalmazna nyomtatott, hang és audiovizuális dokumentumokat, amelyekből a város lakosai széleskörű helytörténeti ismeretekre tehetnek szert.
Az elkészült várostörténeti anyagot célszerű a város honlapján megjeleníteni.
További lehetőség, hogy a rendelkezésre álló nyomtatott sajtós, rádiós és televíziós anyagokból létrehozzunk egy olyan oktató anyagot, amely felhasználható az általános iskolák és középiskolák helyismereti óráin.
Köszönöm a figyelmet! D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 49 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2007 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : HTML dokumentum T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : HTML 5 verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 71 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |