D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : 3846833366_856f70504d_b.jpg B é l y e g k é p : https://keptar.oszk.hu/011800/011819/3846833366_856f70504d_b_kiskep.jpg F ő c í m : Margit híd B e s o r o l á s i c í m : Margit híd S z e r e p : fényképész I n v e r t á l a n d ó n é v : N N é v v á l t o z a t o k : León de Nemea E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2010-10-07 E s e m é n y : kibocsátva I d ő p o n t : 2009-08-12 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az Flickr-be való feltöltés dátuma. A t í p u s n e v e : fénykép M e g n e v e z é s : Flickr M e g n e v e z é s : Flickr C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 T é m a k ö r : Utazás, turizmus A l t é m a k ö r : Magyarországi látnivalók T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Közlekedés általában T é m a k ö r : Építészet, építőipar A l t é m a k ö r : Magasépítés T á r g y s z ó : épületkép M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : híd M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : éjjel M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : folyópart M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
L E Í R Á S I s m e r t e t ő s z ö v e g : A budapesti Margit híd a budai Moszkva tér felől érkező Margit körutat köti össze a pesti oldalon a Nyugati tér felé futó Szent István körúttal. A híd középen érinti a Margit-szigetet.
A Lánchíd építésekor még nem gondolták, hogy a fővárosnak jó 20 év után már újabb hidakra lesz szüksége, de a kereskedelem olyan ütemben fejlődött, hogy a teherszállítás jelentősen veszélyeztette a híd állagát, a környéken rendszeresek voltak a forgalmi dugók. Az 1870-es évi törvényekben elhatározott két közúti átkelő építését már nem lehetett tovább halogatni, de a Lánchídtársulattal kötött szerződés értelmében a híd egy mérföldes körzetében nem lehetett új átkelőt építeni. Ezért az állam kivásárolta a Lánchíd monopóliumát, amivel elhárult az akadály az újabb hidak építése előtt.
1871 áprilisában a minisztérium kiírta a pályázatot, amelyen a tervek elkészítésére, illetve a híd megépítésére lehetett jelentkezni. A kiírásban eleve a mai elrendezés szerint, tört vonalban szerepelt a híd megépítése, ami tulajdonképpen három részt tartalmazott, a budai, a pesti és a szigeti hídszárnyat. A pályázatra 46 pályamű érkezett. Először a 12 tagú zsűri (Steindl Imrével és Reitter Ferenccel) kiválasztotta az a 12 tervet, mely minden tekintetben megfelelt a kiírásnak, majd ezt csoportot egy 6-os körre szűkítették, végül kiválasztották a győztest, Ernest Gouin, párizsi mérnök pályázatát.
Mivel az idő sürgetett, a kivitelezést is a Gouin által képviselt francia cégre bízták, így 1872-ben megkezdhették az építkezést a hídfők alapozásával. Az eredeti tervekhez képest sok változás történt, a hidat szélesebbre építették, hogy villamosvonal is elférjen rajta, a margit-szigeti hídágat pedig ekkor még nem építették meg. A híd 1876-ra készült el, átadását április 30-án tartották.A középső pillérnél a Margit-szigetre ágazó hídszárny 1900. augusztus 17-ére készült el.
1935-37-ben a hidat déli irányban kiszélesítették Mihailicz Győző tervei alapján, ekkor került a hídon 1879 óta közlekedő villamos pályája középre.
1944. november 4-én a híd Pest felőli három pillérje a délutáni csúcsforgalom idején felrobbant, sok áldozatot, köztük Kabos Endre olimpiai bajnok vívót, követelve. A robbanás oka valószínűleg az volt, hogy a villamos kerekén lévő áramszedő hozzáért a sín alatt futó alsó vezetékre kötött gyújtózsinórokhoz, ami beindította a német katonák által a híd alá helyezett robbanótölteteket. A budai részeket 1945. január 18-án robbantották fel.
A hidat utoljára 1978-ban újították fel, a 2000-es évekre halaszthatatlanná vált az újabb rekonstrukciója. Ezt 2009 augusztusában kezdték el, a tervek szerint a felújítás során visszakerülnek a hidat díszítő szobrok, az eddigi vasbeton pályalemezt strapabíróbb acélra cserélik, a margit-szigeti kanyar ívét levágják, megszüntetik az itteni aluljárót (helyette zebrán lehet majd átkelni), szélesítik a járdát és a forgalmi sávokat, valamint a hidat díszkivilágítással látják el. A felújított hidat várhatóan 2011 első felében adják át. K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : gregoriosz: Under the Bridge 2 [A híd alatt] A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1024x330 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 300 DPI S z í n : színes L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Fucskó Anna S z e r e p / m i n ő s é g : ellenőrzés A f e l d o l g o z ó n e v e : Simon Jennifer |