D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : romakultura.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/060900/060968/romakultura_kiskep.jpg F ő c í m : Roma kultúra és oktatás B e s o r o l á s i c í m : Roma kultúra és oktatás S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Kardos U t ó n é v : Melinda I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : elektronikus szerkesztő T e s t ü l e t i n é v : OSZK MEK S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-09-28 E s e m é n y : beszerezve I d ő p o n t : 2015-01-10 A t í p u s n e v e : prezentáció T í p u s : könyv M e g n e v e z é s : Prezi C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-ShareAlike 3.0 T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Oktatáspolitika, oktatásügy T é m a k ö r : Szociológia, társadalomkutatás A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T á r g y s z ó : cigányság M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : cigány nyelv M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : hátrányos megkülönböztetés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : szegénység M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : oktatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kultúra M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Módszerek a tanulók megismerésére
A roma és nem roma gyerekek közötti "különbségek"
A roma/cigány kultúra
Nyelvi hátrány kompenzálása
Fejlődési szintek
Stroop kísérlet
- Tanulók részre ismeretösszesítő füzet iskolai használata, amibe az új információkat lejegyezhetik és bármikor elővehetik, megkereshetik és feleleveníthetik, kiegészíthetik azokat, amikor annak szükségét érzik.
- Egyszerre egy utasítás adása. (Bizonyosságszerzés annak megértéséről).
- Mozgásra, felfedeztetésre alapuló módszerek előnyben részesítése a verbalitásra alapuló módszerekkel szemben.
Stb.
Módszerek és eszközök
1. Szint: Érzékelés és észlelés
2. Szint: Képzelet
3. Szint: Manipuláció (adni és kapni- folyamat ezen a szinten megtanítható)
4. Szint: Imitáció/Szerepjáték
5. Szint: Szabály - játékok
Hatékony motiválás
Maslow piramis elmélete:
Deci és Ryan elmélete szerint három pszichológiai alapszükséglet serkentheti vagy gátolhatja a belső motivációt:
Autonómia
- "én vagyok az okozója egy bizonyos eseménynek"
Kompencia
- "hatékony vagyok egy bizonyos viselkedésben"
Kötődöttség
-" másokhoz tartozónak, megértve érzem magam"
Ha a fent említett három szükséglet kielégül elősegíti a pszichológiai jóllét, illetve az optimális teljesítmény létrejöttét.
Speciális módszerek a hátrányos helyzetűek oktatásában
Nyelvi hátrányokkal érkeznek az iskolába, de ez nem idegen-nyelvűséget jelent, hanem hiányos magyar szókincset.
Fogalom-használatuk sokkal szegényesebb, mint a nem cigány gyerekeké.
A családok és a gyerekek körülményeit egyaránt hiányos tárgyi
kultúra jellemzi. A szegénységből és alacsony szintű kulturáltságból
adódóan hiányoznak a tanulás otthoni (lakás, berendezési tárgyak) és iskolai (tankönyvek, taneszközök) feltételei.
A szegénységgel és a rossz lakáskörülményekkel függ össze, hogy a családok egy része nem megfelelő higiéniás körülmények között él, aminek a következményei (gondozatlanság, fertőzések, betegség stb.) az iskolás gyerekeknél is jelentkeznek.
Az átlagosnál alacsonyabb szintű a tanulási motiváltságuk, mert
sem a szülők elvárásai, sem a várható mobilitási perspektívák (munkapiaci esélyek) nem motiválják őket eléggé a tanulásra.
Az átlagosnál nehezebben alkalmazkodnak az iskola által előírt
szabályokhoz és az ott megkövetelt viselkedési formákhoz. Ezt a pedagógusok egy része a cigány szülők eltérő nevelési szokásaival indokolja, miszerint lényegesen liberálisabban nevelik gyerekeiket, illetve kevésbé tekintélyelvűen, mint a nem cigány szülők.
Az átlagosnál hamarabb tekintik felnőttnek a családban a gyerekeket, a szülők elvárják a nagyobb gyerekektől a segítséget a családi munkákban és a családfenntartásban (kereső tevékenységben).
A korábbi felnőtté válás része a viszonylag korai szexuális érettség. 13-14 éves korukban már a kortársak (szerelem) érdeklik őket, nem az iskola.
A kamaszodó cigány gyerekeket gyakran jellemzi védekező, agresszív magatartás.
Erős közöttük a csoport-szolidaritás.
A pedagógusok által felsorolt jellemzők
A pedagógusok által felsorolt jellemzők között egyetlen olyan sincs, ami a "cigányokra" mint etnikai csoportra jellemző lehetne. Az első hét pontban felsoroltak a szegény szubkultúrákban felnőtt gyerekek sajátjai.
Az utolsó két pontban felsoroltak pedig a kamaszkorú kortárs-csoportok, illetve a kisebbségi (akármilyen kisebbségi) helyzetből fakadó védekezés magatartásmintái. Mindamellett a felsorolt jellemzők; a legtöbb iskolában súlyos nevelési gondokat okoznak.
A cigány gyerekek iskolai problémái főként abból származnak, hogy
annak ellenére, hogy a pedagógusok megfigyelései rendkívül pontosak,
az esetek többségében az iskolák nincsenek felkészülve az átlagostól;
ilyen módon különböző gyerekek oktatására.
A cigányok őshazája India-sokáig hasonlított törzsi-nemzetiségi szervezet az Indiai kasztrendszerhez.
A cigány nemzetiségek neveiket ősi foglalkozásról, a letelepedés helyéről, emberi tulajdonságokról kapták-ma is használnak ragadványneveket.
Az állatok szeretet jellemzi a cigányokat (a ló és a kutya hű társ volt a vándorlásban.)
A zene szeretete és művelése jellemzi őket.
Mivel vándoroltak értéktárgyaikat nem vihették magukkal, innen ered az arany szeretete-kis helyen elférő érték.
- Életkörülményeik megromlottak a jobbágyok letelepítése után- nehezen törődtek bele mozgásuk korlátozásába.
- 1948- as szabadságharc után a vándorlás oka inkább gazdasági volt.
- A vándorlás miatt -később alakzlt ki a magántulajdonon alapuló szemlélet- a vándorlás miatt csak annyit termeltek, ami máról holnapra elég.
A cigányok Indiából származó nép, mely a 15. században vándorolt be Európába. Önmagukat romnak, vagyis embernek;, illetve néha kálonak, feketének nevezik.
A Londonban, 1971. április 8-12. között megtartott Első Roma Világkongresszuson, maguk az ott jelenlévő, különböző cigány népcsoportokhoz tartozó küldöttek konszenzussal azt fogadták el, hogy a világ összes cigány származású emberének közös és hivatalos elnevezése attól kezdve a rom többesszámú alakja, azaz a roma legyen.
A nemzetközi cigányság nemzeti ünnepe Április 8. Az 1971-ben Londonban megrendezett I. Roma Világkongresszusról emlékezünk meg ezen a napon.
E napot az ENSZ a Roma kultúra világnapjává nyilvánította.
Életvitelük
Cigány kultúra
Indiai és más érintett kultúrák elemei.
Kedvelika kék, zöld, piros, sárga színeket- hiedelmekből adódóan.
Babona és vallásosság jellemzi.
-Külső környezettől való elzárkózás - faji megkülönböztetés miatt - környezettel szembenni ellenállás - összekovácsolta őket - védekezés az idegenekkel szemben.
Nevelés jellemzői
Pedagógus számára élkülözhetetlen kérdés:
Milyen családból származik a gyerek?Hogyan teltek élete első évei?
Cigány család legfőbb ismérvei:
távolabbi rokonok is beletartoznak
nagymama: örző, védő, hagyománybetartó
erős kötődés- ez pedig vélemény és gondolkodásformáló
a nőnek kiemelkedő szerepe van a
férj oldalán
megszokták és szeretik a nagy családban élést-ritka a tudatos családtervezés
ragaszkodnak és szeretik gyermekeiket- a kisebbeket mindenhova magukkal viszik
a cigány családokban alig van kényszer, külső késztetés-inkább modellek vannak
a cigány családokban keveset játszanak-gyorsabban nevelnek-ezért gyorsabb a szociális érésük
Ennek alapján hogyan kell nevelnie a pedagógusnak?
Mit tehet a pedagógus?
Családlátogatás
Gyermekrajzelemzés
Gyerek megfigyelési füzet
Előkészítési szint: "Mi egy család vagyunk ezért fontos, hogy megismerjük egymást. Szeretném, ha megismernénk egymást közelebbről, ezért meg fogjuk látogatni egymást."
Amennyiben lehetséges első lépésként a pedagógus hívja meg otthonába "látogatni" a gyerekeket.(A gyerekekkel és a szülőkkel való közvetlen kapcsolatteremtést és bizalomépítést segíti.)
Fontos értesíteni a családlátogatást megelőzően a gyereket és annak családját: "Meg szeretném ismerni a családodat, elmennék hozzátok.Kérlek, kérdezzétek meg a szüleiteket elmehetek hozzátok látogatóba?"- Amennyiben nem szeretnének fogadni, nem kell erőltetni.
Érdemes bevonni a gyerekeket is: meg lehet kérdezni ki lakik az utca elején-ő lesz az első, akihez a pedagógus elmegy és a gyerek kíséri tovább a pedagógust a hozzá legközelebb lakó osztálytárshoz- láncszerűen.
Megfigyelési szempontok
Hogyan viszonyulnak a szülők a gyerekhez (erősíti vagy gyengíti a gyerek önbizalmát a szülők magatartása személyével szemben), értéknek számít-e az iskolai előmenetele?
Kikkel él együtt a gyerek? Ki a kulcsszemély a gyerek nevelésében?
Milyen feltételei vannak az otthoni tanulás, házi feladat írás megvalósításának?
Tapasztalatok összegzése
: javasolt még a családlátogatás napján a tapasztalatokat összegezni és a szerzett tapasztalatokat fel lehet használni a tanulási folyamatok tervezése, szervezése, kivitelezése során.
Gyerek adatai:
Név
Születési dátum
Apa és anya neve
Szülők foglalkozása
Elérhetőségek (cím, telefonszám)
Testvérek száma
Családlátogatás tapasztalatai
Gyerek iskolai viselkedésének megfigyelése- fejlődés követése.
Gyerek iskolai fejlődésének követése (kezdeti szinttől a fejlődés követése nem csak érdemjegyek feljegyzésével, hanem rajzelemzés, különböző munkák gyűjtése és az ezekről alkotott megfigyelések feljegyzése.)
1. Szint: Érzékelés és észlelés
2. Szint: Képzelet
3. Szint: Manipuláció (adni és kapni- folyamat ezen a szinten megtanítható) §
4. Szint: Imitáció/Szerepjáték
5. Szint: Szabály - játékok
- Ezeknek a fejlődési szinteknek mindegyike meg kell valósuljon a gyerek fejlődésében annak érdekében, hogy a gyerek képes legyen az absztrakt, elvont gondolkodás szintjére lépni.
Alapelv:
- nem vonunk le következtetést egy rajz alapján
- a felmerülő kérdésekre igyekezzünk kitérő válaszokat adni (Pl. "Magamat is lerajzoljam?" Kitérő válasz:"Te a családodhoz tartozol?"
Előkészítés: rajzlap, ceruzák és nyugodt légkör
Instrukció: Rajzold le a családodat.
Rajzold le az otthonodat.
A rajz elkészülését követően, írjuk az alakok alá a neveket, a rajz hátoldalára jegyezzük fel a dátumot,gyerek nevét és a rajz alatti megfigyeléseinket a gyerek megnyilvánulásaira vonatkozóan.
Elmézési szempontok:
• Globálisan pozitív:
- ha a tagok egy-két sorban helyezkednek el
- ha az alakok egészek
- a rajzoló színes ceruzát használ
- a rajzoló helye az utolsó
Globálisan negatív:
- ha nem ismerhető fel a szerkezet
- az alakok összevissza rendszertelenül aláhúzva, átfirkálva jelennek meg törzs nélkül
- az alakok összezsugorítottak, vagy felnagyítottak
- a rajz egyszínű vagy igen kevés színt használ
- a rajzon fenyegető mozdulat vagy kifejezés látható
Alap beállítottság:
- élményközlő
- tényközlő
• Kidolgozottság
- gondos
- kusza
- hiányos
• Megvilágított területek
- a család atmoszférája (derűs, mosolygós, boldog, bánatos, hideg, haragos)
- családi kohézió, rend (összetartás, szabályok)
- családi hierarchia (vezető egyéniség, elnyomottak)
- családtagok közötti érzelmek, indulatok
- saját vágyak, szükségletek, érzelmek (szorongás, agresszió)
- önértékelés (túlértékelés, kisebbségi érzés, elhanyagoltság)
A családtagok viszonya
- bensőséges
- laza
- elidegenedett
- nincs viszonyulás
• Arányok
- helyes
- torz
- eltolódott
Zavart családi állapot
- többszöri kezdés
- testrészek hiánya
- idegen család
- keretezés
- önmaga lehagyása D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Képes Ágnes: A magyar nyelvtörténet korszakai A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 40 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 5. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 40 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |