Normál kép: szaz_ev_0416.jpg | Méret: 770x1234 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 72dpi |
Nagy kép: szaz_ev_0416_nagykep.jpg | Méret: 1484x2378 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 72dpi |
Képaláírás: Anyánk Ismertető szöveg: Liptóújvári Stróbl Alajos magyar szobrász, a századforduló magyar szobrászatának vezető egyénisége. (Forrás: Wikipédia) A mű a 19. századi magyar szobrászat egyik legismertebb, legtöbbet reprodukált alkotása. A nagy szeretettel és tisztelettel megmintázott idős női képmás a művész édesanyját, Wirosztek Karolinát ábrázolja. Kétszer ment férjhez, első házasságából származó unokája volt Kratochwill Lujza, Stróbl Alajos későbbi felesége. Második férje volt Stróbl József, a művész apja, tisztviselő Habsburg Albrecht főherceg Liptó megyei birtokán. Négy gyermeket neveltek. A sok gond és küszködés nyomot is hagyott az édesanya arcán. A sűrű ráncok, a beesett szemek, a táskás, megereszkedett bőr megannyi pontos részletmegfigyelés, melyeket összefoglalva - a carrarai fehér márvány strukturális tulajdonságait maradéktalanul kiaknázni képes mintázó készség segítségével - magasabb minőséggé alakítva, a művész nemcsak édesanyjának, hanem az idős kornak is kiválóan jellemzett portréját készítette el. Az ábrázolt kezeit egy nyitott kapcsos könyvön, valószínűleg a családi Biblián nyugtatja, elgondolkozva emlékei távolába néz. A divatjamúlt, szalagos fejkötő szalagjait a pihenés idejére ki lehetett oldani, a rendkívül egyszerű öltözék, amelynek anyagszerűsége megint csak Stróbl kiváló mesterségbeli tudását dicséri, s a hosszú szoknya alól kilátszó, régimódi, öreges, széttaposott fűzős cipő "finom naturalizmusa" a nagybányai művésztelepet alapító Hollósy Simon művészi eszmevilágával mutat rokon vonásokat. A szobor az 1896-os millenniumi kiállításon került először hazai közönség elé. 1900-ban a párizsi világkiállításon Grand Prix-vel tüntették ki. (Forrás: mng.hu) |
Kapcsolódó dokumentum: Deák Ferencz sarkophágja : Stróbl Alajostól |