Ismertető szöveg: 1981. GEORGE STEPHENSON
(1781-1848)
200 éve született a gőzmozdony feltalálója.
Ofszetny. 12 F. fog.
T.: Varga Pál
Á 1981. jún. 12.-1982. dec. 31.
P 5 711 300 fog. 8 200
3470 3502 2 Ft George Stephenson,
"Locomotion Nr. 1" gőzmozdony 80,- 10,-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
George Stephenson angol technikus,
feltaláló. Mint
gépészinas is kitűnt
ügyességével,
ezért rövid
idő alatt munkavezető
lett.
1813-ban elsőként
ismerte fel
azt az elvet,
hogy a sima abroncsú
kerekek és a sima sínfelület közt tapadás lép fel. 1814-ben építette meg az
első használható lokomotívot, a Humphry Davy angol fizikussal együtt
elkészített úgynevezett Davy-lámpával egy időben, melyet a bányászok részére
találtak ki. George Stephenson vezetése és irányítása mellett készült az első általános
forgalomra szánt vasúti gőzvontató, melynél a tűztér léghuzatát a fáradt gőz
kéménybe vezetésével növelte, és a kazántér bővítéséhez csőnyalábot alkalmazott.
1825-re készült el a Stockton-Darlington
közt közlekedő rendszeres
személyforgalmat lebonyolító gőzüzemű
lokomotív. A kiépített pályán 24 km/h
sebességet ért el a mozdonya. Ezen az
útvonalon három általa gyártott
mozdony közlekedett. 1823-ban
Newcastle upon Tyne-ban gépműhelyet,
illetve gőzmozdony gyárat épített, ahol
legyártották Anglia, Amerika és Európa újonnan épített vasútjaihoz az első
gőzmozdonyokat. Gépészmérnök fia, Robert Stephenson lett a gyár
igazgatója. 1829-ben a Liverpool-Manchester közötti Rainhill vasútállomásán Rocket
nevű mozdonyával 58 km/h sebességgel versenyt nyert. Ezt követően tértek át ezen a
pályán 1830. szeptember 15-én a gőzvontatásra. 1826-30 között építette az első
vasúti alagutat. 1847-ben az angol Institute of Mechanical Engineering alapítója és
elnöke volt. Az általa kidolgozott szállítási rendszer gyorsan elterjedt Angliában,
Európában és az USA-ban. (Larousse 1994.3k.635 o., Révai Nl.17k.146 o., Új
Magy.L.1962.6k.117 o., MNL.16k.275 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Június) https://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|