Ismertető szöveg: 1974. FESTMÉNYEK (XII.) - XIX. ÉS XX. SZÁZADI
MAGYAR FESTŐK MŰVEI, AKTOK
20-as ívekben nyomva.
Mélyny. 12 1/4 F. fog.
Névérték: 60 f
Á 1974. aug. 27.-1975. dec. 31.
PM 570 000 fog. 6 258
2971 2970 60 f Brocky Károly (1807-1855):
Ébredés 10,- 10,-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
Brocky Károly magyar festő. A temesvári borbély fiának művészi pályája
Bécsben indult. 1823-tól a bécsi Képzőművészeti Akadémián
Johann Nepomuk Ender (1793-1854) és Moritz Michael
Daffinger (1790-1849)
tanítványa volt. 1833-ban
műtermet nyitott és
portréfestés mellett oktatott
is. Évekig tartó alapos
felkészülés után Itáliában,
majd 1837-ben Párizsban
műtárgymásolatokat készített.
1838-ban Joseph
Mallord William Turnerrel
(lásd IV.23.) és a
műkereskedő Munro of Novarral
való megismerkedés után Londonban telepedett le. Számos sikeres, találó
pszichológiai jellemzéssel készült pasztell- és olajportréjával - mint pl. Miss Liddel
arcképe - rövid időn belül megnyerte az angol pénz- és udvari arisztokrácia tetszését.
1844-46-ban kétéves bécsi tartózkodás után Drezdán és Berlinen keresztül,
tekintélyes rajz és tanulmány gyűjteménnyel tért vissza Londonba. Vonzó bájú női
arcképeinek hosszú sora mellett, megfestette Mészáros Lázár és Kmetty György
portréját s az azóta elpusztult Az Aranybulla kihirdetése című monumentális történeti
kompozícióját. Az 1850-es években festett érzéki szépségű aktjai, félaktjai és
mitológiai jelenetei - Ámor és Psyché, Nyugvó Psyché, Alvó bacchánsnő - kifinomult
festői kultúráját hirdetik. Utolsó vörösruhás Önarcképe a XIX. századi magyar
festőművészet egyik gyöngyszeme. (MűvI.L.196S.1k.30S o., MNL.4k.S72 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Július) https://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|