<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/009400/009461</URLOfDoc> 
	<Filename>53755214_4afffa64e7_o.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/009400/009461/53755214_4afffa64e7_o_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Budapest - Margit bridge [Margit híd]</MainTitle>
	<UniformTitle>Budapest - Margit bridge [Margit híd]</UniformTitle>
</DKAtitle>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2010-04-14</PdateChar>
        <Pdate>2010-04-14</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>kibocsátva</Pevent>
        <PdateChar>2005-10-18</PdateChar>
        <Pdate>2005-10-18</Pdate>
        <PdateNote>A Flickr-be való feltöltés dátuma.</PdateNote>
</date>
<type>
        <NameOfType>fénykép</NameOfType>
        <NameOfType>szobor</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Flickr</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>Flickr</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://www.flickr.com/photos/20792787@N00/53755214/</URLOfSource>
</source>
<rights>
        <CCCode>Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0</CCCode>
</rights>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Helytörténet, helyismeret</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Utazás, turizmus</Topic>
        <Subtopic>Magyarországi látnivalók</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Szobrászat, kerámiaművészet</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>híd</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>szobor</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>tartóoszlop</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Magyarország</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Budapest</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Description>A Világörökség területének északi határa a margitszigeti lejáró miatt Y alakú Margit híd. Ez volt a második pest-budai állandó Duna-híd, de első felépítése óta többször átépítették.

Ernest Gouin és társa 1872-76 között építette a hidat, a szigeti szárnyhíd csak 1899-1900-ban készült. A híd ív alakú, hogy közelítsen a Margitszigethez, és elérhetővé tegye a városnak ezt a kirándulóhelyét. A Pesti oldalon ide fut le a Nagykörút palotasora, a budai oldalon a Rózsadomb aljához érkezik a híd.

1870-ben két új híd építéséről döntöttek, ezek közül először az északi épülhetett meg. 1871 áprilisában a minisztérium kiírta a híd építésére a pályázatot. A híd a kiírás szerint is gyakorlatilag három részből állt: a Budát és Pestet a szigettel összekötő részből, valamint a szigeti szárnyhídból. 46 pályázat érkezett, sok közülük Európa vezető mérnöki irodáiból, és végül Ernest Guin párizsi mérnök nyert.

1872 végén megkezdték a hídfők alapozását. A munka francia mesterek vezetésével, francia alapanyagból, francia díszítőelemekkel folyt. A kandelábereket a híres Durene cég szállította, a ma már hiányzó szobordíszeket Thabard párizsi mester. Az eredeti szerkezetből azonban mára csak a szigeti lejáró maradt - amivel együtt kereken 670 méter a híd pályahossza.

A mindig jelentős forgalomnak kitett hidat ugyanis 1935-37 között átépítették. Különösen a fakockákkal burkolt úttest igénybevétele volt nagy, ezt 1920-ban beépített kőkocka burkolat váltotta. A járműforgalom növekedése azonban az 1930-as évekre a hídszerkezetet megviselte, és szükségessé vált kiszélesítése is.

Az átépítés terveit Dr. Mihailich Győző, a Műegyetem tanára készítette. A teljes vasszerkezetet kicserélték, a pilléreket dél felé 1,40 méterrel kiszélesítették, a kocsipálya több mint öt méterel szélesebb lett, a síneket pedig az útpálya közepére helyezték. Ekkor épültek a híd közepére helyezett villamosmegállókhoz az aluljárók. Korszerűsítették a világítást is.
A II. világháború vége felé, 1944. november 4-én az aláaknázott Margit híd baleset folytán felrobbant. A háború után 1946-ban pontonhíd épült helyette, amit a köznyelv Mancinak nevezett el. A legújabb, ma is álló, és minden elődjénél szélesebb Margit híd végül 1948. augusztus 1-jére készült el.</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>A budapesti Margithíd </NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/000500/000550</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1704x2272</MaxImageSize>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Fucskó Anna</NameOfOperator>
</operator>
<operator>
        <RoleOfOperator>ellenőrzés</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Simon Jennifer</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>