<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/060900/060957</URLOfDoc> 
	<Filename>etankonyv.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/060900/060957/etankonyv_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>E-tankönyv vagy hagyományos?</MainTitle>
	<UniformTitle>E-tankönyv vagy hagyományos?</UniformTitle>
</DKAtitle>
<creator> 
	<RoleOfCreator>létrehozó</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Bátfai</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>Ágnes</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
</creator>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2015-09-30</PdateChar>
        <Pdate>2015-09-30</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>létrehozva</Pevent>
        <PdateChar>2015-06-12</PdateChar>
        <Pdate>2015-06-12</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>prezentáció</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Könyvtártudomány - prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>OSZK MEK</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://prezi.com/6ijpj4pn0w49/e-tankonyv-vagy-hagyomanyos-az-e-konyvek-es-elektronikus-tananyagok-lehetseges-hatasai-a-tanulasra/</URLOfSource>
</source>
<rights>
        <CCCode>Attribution-NonCommercial 2.5</CCCode>
</rights>
<topic>
        <Topic>Könyvtártan, információtudomány</Topic>
        <Subtopic>Információs források</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Könyvtártan, információtudomány</Topic>
        <Subtopic>Elektronikus szöveg és könyvtár</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>elektronikus dokumentum</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>tankönyv</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>tanulás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>on-line adatbázis</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>információforrás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>géppel olvasható dokumentum</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<description>
        <Caption>Kutatásunk elsődleges célja megvizsgálni: más hatékonysággal tanulnak-e a diákok az elektronikus szövegekből?</Caption>
        <OCRText>Interest Groups 
Sierra Club
National Right to life Committee
AARP ( American association of retired persons)
NAACP( National association for the advancement of colored people)
League of Women Voters
E-tankönyv vagy hagyományos? 
Köszönjük a figyelemet!
Bátfai Erika Fehér Péter
Debreceni Egyetem
ebatfai@lib.unideb.hu
Pannon Egyetem
ELTE TTK
feherp1@t-online.hu
Az e-könyvek és elektronikus-tananyagok lehetséges hatásai a tanulásra
17. Pszicholingvisztikai Nyári Egyetem Balatonalmádi, 2015. május 31. - június 4.
Van-e lényeges különbség a képernyő-, illetve a papír alapú tájékozódás, tanulás, ismeretszerzés között?
Milyen szövegek olvasása lehet hatékonyabb elektronikus formában, és melyek papíron? 
Vannak-e olyan olvasók, akik számára egyik vagy másik mód a preferált? 
Milyen nemek közötti és életkori különbségeket lehet kimutatni az elektronikus olvasással kapcsolatos attitűdökben?
Jegyzetelés: papíron vagy elektronikusan?
A kutatás fő kérdései az olvasás forrásai (barlangrajzoktól a Google Books-ig)
Kindle vs. iPad Mangen kutatásai (2013): az elektronikus szövegekre kevésbé emlékeznek az olvasók mint a hagyományos papír alapúra. a fiúk szívesebben olvasnak elektronikus könyvolvasón a sokat olvasók szívesebben használják az új eszközöket más kutatások szerint az elektronikus források használata hatékonyabb a diákok körében, mint a hagyományos tankönyvekből való tanulás a hazai Netgenerációs kutatások egyes eredményei szerint nem minden tanuló részesíti előnyben az elektronikus "alapanyagokat". (Fehér, Hornyák Netgeneráció 2010, 2012) a PISA felmérések (2010-es és 2012-es): a magyar tanulók nagyon gyengén teljesítettek az elektronikus szövegek olvasásával kapcsolatos felméréseken (Lannert, Ostorics és mások)

1. 
Interjúk 
A tervezett kutatási eszközök
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Reproduction_cave_of_Altamira_01.jpg/1024px-Reproduction_cave_of_Altamira_01.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Rosetta_Stone.jpg/200px-Rosetta_Stone.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Jingangjing.jpg/220px-Jingangjing.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/f/f8/Thuroczy_chronica.jpg/250px-Thuroczy_chronica.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/8/8a/Gutenberg_42_soros.jpg/220px-Gutenberg_42_soros.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Orbis_pictus_1684.jpg/220px-Orbis_pictus_1684.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Prinicipia-title.png/250px-Prinicipia-title.png

A felhasznált képek forrásai
Problémafelvetés
E-könyvek (bármilyen) képernyőn olvasható szöveg vs. könyvszerűség romatikus érvek: könyvillat/tapintás kádban/strandon olvasás előnyök-hátrányok
Az olvasás és az agy
Az e-szövegek és a diákok
2. Kérdőíves felmérés
3. Akciókutatás/osztálytermi kutatás (eye-tracking vagy más eszközök segítségével is)
20 aktív e-könyvolvasó személlyel több (szak)terület képviselői kimondottan olvasási/tanulási szokások
plusz funkciók
technikai kötöttség
környezetvédelem
demokratikus hozzáférés, DE a közoktatás párszáz éves
az olvasás-írás pár évezredes folyamatai többszázezer éve meglévő agyi modulokra építenek anterior: 
fonetikai, fonológiai elemzés és akusztikai és fonetikai feldolgozás/megfeleltetés 
poszterior: lexikai-szemantikai elemzés és azonosítás
inferior frontális
frontotemporális
parietális
okcipitális
Papírszövegek vs. digitális szövegek (Gonda) vs. e-könyvek/e-szövegek agyi feldolgozása ábécé-végi generációk
milyen e-szövegek? (digitalizált, digitális, e-learning, e-könyvek)
különböző iskolai szinteken Kínától Magyarországig
hiperfigyelem-mélyfigyelem (Hayles)
módszerek - kiknek, mennyire, mivel
jegyzetelés csak nyomtatott anyagra
magas óraszámban olvasnak
kell a vizuális kiemelés
papíron hatékonyabb
e-szövegekkel hatékonyabb
szépirodalom
"papírundor"
attól függ, milyen formátumban van meg
az e-szövegek az elsődlegesek
több eszközön olvas
az e-szövegek mennyisége az ok
beszerezhetőség
többet olvas, mióta e-könyveket használ</OCRText>
        <LanguageOfDocument>magyar</LanguageOfDocument>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Moldován István: A magyar folyóiratok digitalizálása, archiválása, szolgáltatása</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=030318</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>Prezi prezentáció</FormatName>
        <PageNumber>29</PageNumber>
        <NoteOfTechnology>5. verzió</NoteOfTechnology>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<format>
        <FormatName>PDF dokumentum</FormatName>
        <PageNumber>29</PageNumber>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>770x431</MaxImageSize>
        <FinestResolution>180</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Erzsébet</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>