<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/060900/060952</URLOfDoc> 
	<Filename>autista.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/060900/060952/autista_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Támogató tanulási környezet az autista gyermekek számára</MainTitle>
	<UniformTitle>Támogató tanulási környezet az autista gyermekek számára</UniformTitle>
</DKAtitle>
<creator> 
	<RoleOfCreator>létrehozó</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Dupál</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>Anna</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
</creator>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2015-09-29</PdateChar>
        <Pdate>2015-09-29</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>létrehozva</Pevent>
        <PdateChar>2013-12-04</PdateChar>
        <Pdate>2013-12-04</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>prezentáció</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Könyvtártudomány - prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>SlideShare</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://prezi.com/zfeqvtrvcz_e/tamogato-tanulasi-kornyezet-az-autista-gyermekek-szamara/</URLOfSource>
</source>
<rights>
        <CCCode>Attribution-NonCommercial 2.5</CCCode>
</rights>
<topic>
        <Topic>Pedagógia, nevelés</Topic>
        <Subtopic>Tudománytörténet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Orvostudomány, állatorvostan</Topic>
        <Subtopic>Tudománytörténet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Pedagógia, nevelés</Topic>
        <Subtopic>Oktatáspolitika, oktatásügy</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>autizmus</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>kóros lelkiállapot</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>tanuló</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>tanár</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>környezeti hatás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>képzés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>gyermek</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<description>
        <OCRText>Elméleti háttér I.
- tanulási környezet a fizikai struktúrák (méret, terem elrendezése), 
a tanár, és a tanuló közötti komplex kapcsolati rendszer
(Kopec) kutatások az iskolai környezet vizsgálatára 
- Piaget kognitív fejlődés Labinowicz a gyerekek általában kíváncsiak,azonnal interakcióba kerülnek az anyagokkal és emberekkel maguk körül - szociális élményeiket és kapcsolataikat először a fizikai
környezetéből szerzik
- Wall a legtöbb tanterem világos, színesre dekorált, sokféle hanghatás támogató vagy inkább figyelemelvonó 
sokféleség inkluzív felfogása
- minden gyerek elsősorban gyerek
Elméleti háttér II.
- több mint 1,5 millió autista él Amerikában (2009)
- a tünetek nagyon eltérő kombinációban és súlyossági fokozatban jelentkezhetnek
- 24 hónapos kortól 6 éves korig tartó időszakban válnak érzékelhetővé
- mindegy gyermeknek egyéni állapota van, a tünetek radikálisan eltérhetnek
- a gyengébb teljesítmény triásza: szociális interakciók, kommunikáció, képzelőerő 
- a tünetek közül sok hat magára a tanulási készségre is kommunikációs nehézségek, merevség, érzékelés utáni gondolatrendezés

Környezetérzékelés
Mikro - környezet Makro-környezet
Kristen Henriksen, Migette L. Kaup
Kansas State University
milyen tanulási környezet megfelelő az ASD gyermekek számára, megoldások, alternatívák keresése 
(kevésbé az "átlaggyermek" szociális és kognitív képességei alapján, nagyobb részben a az autista gyermekek különleges érzékelési és térigényeinek megfelelően)

SZŐNYEG
támogató csökkenti a hangok visszaverődését, akár a falakon is gátló  sok gyermek küzd légzési nehézségekkel szőnyeg összegyűjti a port és a pollent olyan anyagot kelt találni, amely nem akadályozza a
gyereket a tanulásban

TERMÉSZETES FÉNY
jótékonyabb, mint a mesterséges fény
gátló kilátás, külvilágból érkező ingerek elvonja a gyerekek figyelmét
napszakos szerint változó fényviszonyok ugyancsak megzavarják a gyerekeket
flexibilitás! árnyékolók használata, külső ingerek kiszűrése, fényviszonyok kontrollálása
- probléma a tantermi elrendezés megértésével 
- TEACCH program (Wall 2004, Slegel 2003) 
Treatments and Education of Autistic and related communication handicapped children ? 
lehetséges akadályok, határok azonosítása, ezek erősséggé alakítása ? 
merev szabályok, napirend + vizuálisan jelzett tantermi elrendezés? 

Vizualitás
Vizuálisan jelzett határok 
Képes feliratok használata, képekkel illusztrált napirend
Egyéni tanulóállomások 
Szigorú tantermi elrendezés

Kutatás
- 2 kérdőíves felmérés 
1 -&gt; 7 oktató 3 nyitott kérdést kapott e-mailben speciális, helyzetfüggő példákat kellet említeniük autista gyerekek épített környezettel kapcsolatos pozitív és negatív reakciókra
2 -&gt; szélesebb körben végezték nyitott végű feleletválasztós és Likert-skálás kérdések, 13 oktató és autistákkal foglalkozó szakember válaszolt

Eredmények
92%
12 a 13ból állította, hogy volt olyan tapasztalata, amikor az ASD gyerekek teljesítményére negatív hatással volt az épített környezet
77%
mondta, hogy a nem megfelelő tantermi elrendezés és az akusztikai adottságok befolyásolhatják leginkább az ASD gyerekek tanulását
69%%
9 fő szerint a mesterséges fény a legkedvezőtlenebb
62%%
8 fő szerint az ablakok a legkedvezőtlenebb
55%
használja a TEAACH programot 100%uk vallja eredményesnek a használatát

DISZKUSSZIÓ
fejlesztések mind mikro-, mind makroszinten
a TEAACH használóinak pozitív visszajelzései szervezett tantermi elrendezés segíthet 
tudatos és átgondolt tervezés igénye (pl. tűzjelző készülékek kialakítása, hogy az ne legyen fájdalmas a hiperérzékeny fülek számára hiperérzékeny számára kevésbé zavaró) további kutatások szükségessége a tanulói környezetet és az ASD gyerekek közötti kapcsolat felkutatása kutatási eredmények felhasználása a tervezők és a belsőépítészek által</OCRText>
        <LanguageOfDocument>magyar</LanguageOfDocument>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Ollé János: Nyílt oktatás online környezetben: a MOOC kultúrája és tanulásszervezése</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=030391</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>Prezi prezentáció</FormatName>
        <PageNumber>21</PageNumber>
        <NoteOfTechnology>5. verzió</NoteOfTechnology>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<format>
        <FormatName>PDF dokumentum</FormatName>
        <PageNumber>21</PageNumber>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>770x433</MaxImageSize>
        <FinestResolution>180</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Erzsébet</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>