<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>https://dka.oszk.hu/044300/044364</URLOfDoc> 
	<Filename>vasarnapi_ujsag_1861_06_pix_Oldal_04_Kep_0001.jpg</Filename>
        <Thumbnail>https://dka.oszk.hu/044300/044364/vasarnapi_ujsag_1861_06_pix_Oldal_04_Kep_0001_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A légszivattyu-készlet egy része</MainTitle>
	<UniformTitle>Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A légszivattyu-készlet egy része</UniformTitle>
</DKAtitle>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>Arcanum Adatbázis Kft.</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2014-07-27</PdateChar>
        <Pdate>2014-07-27</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2008-09-01</PdateChar>
        <Pdate>2008-09-01</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>metszet</NameOfType>
        <NameOfType>újságrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Vasárnapi Ujság</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Vasárnapi Ujság</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>8. évf. 43. sz. (1861. október 27.)</OriginalAttendance>
        <OriginalType>hetilap</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK EPA</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://epa.oszk.hu/00000/00030/00400/pdf/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Szállítás, anyagmozgatás</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Ipartörténet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>postaüzemi berendezés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>kommunikáció</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>csővezetékes szállítás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>légnyomás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>légszivattyú</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>információs rendszer</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>postaautomatizálás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>19. század</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>London</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A légszivattyu-készlet egy része.</Caption>
        <Description>"Londonnak, e mindig kiebb terjeszkedő világvárosnak naponkint emelkedő
forgalma mellett természetesnek találjuk, ha sokan oly eszközök
feltalálásán törik fejöket, melyek a forgalmat könnyebbé, gyorsabbá
teszik. Igy közelebb ott egy társulat alakult, melynek czélja: a város
területén a levelek és csomagok gyorsabb szállitását eszközölni. E czélra
mozgató erőül a levegőt használják.

A jelen század negyedik évtizedének elején egy légköri vasut volt szó,
melylyel akkoriban kisérleteket is tettek. Valami Clegg megkisértette azon
régi tapasztalati tételt, melyen közönséges szivattyuink alapulnak, a
vaspályákra alkalmazni, s ez eszme után a Samuda testvérekkel egy vaspályát
létesitett. Tudva van, hogy a lég fajsulyánál fogva bármely felületre
bizonyos nyomást gyakorol. Ha már most egy csövet vizbe bocsátunk s a
benne levő levegőt kiszivattyuzzuk: a csövön kivüli lég által nyomott
viz a légmentes csőben oly magasra emelkedik, mig e vizoszlop a külső
légnyomással egyensulyba nem jő. Ehhezképest a Samuda testvérek egy, a
vaspályasinek közt végig futó csövet egyik végén kiüritettek, a másik
végébe ellenben egy kölyüt helyeztek, mely természetesen, a rányomódó
lég sulya által, a légmentes tér hosszában a cső másik végére löketett.
Ha kölyü a sinek közti eső fölött elhaladó kocsikkal összeköttetésbe
hozathatik, ugy a feladat, t. i. a levegőnek mint hajtóerőnek alkalmazása
vasutaknál, meg lett volna oldva. Mivel azonban sem Clegg és Samuda ezt
kielégitőleg el nem érték, sem Pilbrow később más nehézségeket legyőzni
nem birt: azért az egész találmány a nyilvános forgalomra nézve
minden gyakorlati eredmény nélkül abban maradt, mignem azt ujabban a
"Pneumatic Despatch Company," ha nem is személy-, de legalább levél- és
csomagszállitásra azon módositással igyekszik alkalmazni, hogy a csőben
tovataszitott kölyü magát a kocsit képezi, melyre a levelek és csomagok
rakatnak, s igy a kölyünek egy, a csövön kivül levő szállitóeszközzeli
összeköttetése egészen mellőztetik.

Hogy a társaság tervének czélszerüségéről meggyőződjék, a Viktoria
vaspályán Battersca mellett előlegesen egy negyedmérföld hosszan
vascsöveket rakatott le egyenes és görbe irányban, mely vonalnak egyik
végén a gép van alkalmazva. A csövek magassága 2' 9", szélessége 2' 4",
hossza 9-9 láb, s ónnal vannak egymásba forrasztva. A csövek belsejében
2" széles és 1" magas léczdarabok vannak végig alkalmazva, melyek a kocsi
kerékvágását képezik. A kocsik vaslemezből vannak, 7-8' hosszuk, négy
keréken járnak s köztük és a csövek belső fala közt 1" üres tér van.
Miután e kocsik a cső egyik végén betolattak, a cső másik végén a
légszivattyu müködni kezd, mire a kocsik a csövön rövid idő alatt végig
futnak.

Az első kisérletek aug. 20-kán tétettek s igen kedvezőleg ütöttek ki.
- Az első szállitás 60, a második 55 másodpercz alatt történt egy
negyedmérföldnyi távolra; s ugy hiszik, hogy e gyorsaság még fölebb is
fokozható. Az első szállitmánynyal két angol is feküdt a kocsikra, s
ugylátszik, hogy gyors utazásukkal tökéletesen meg voltak elégedve.

A társaság legközelebb St. Martin le Grand és London egyik legélénkebb
postai kerülete közt fog ily forgalmi összeköttetést létesiteni, később
pedig az egész várost be akarja hálózni ily csövekkel." (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1861. október 27.)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Wikipedia: London Pneumatic Despatch Company</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://en.wikipedia.org/wiki/London_Pneumatic_Despatch_Company</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>Capsule Pipelines: Pneumatic Despatch</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://www.capsu.org/history/pneumatic_despatch.html</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>A New York-i csőposta</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://548oranewyorkban.blog.hu/2013/03/26/a_new_york-i_csoposta</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>A csőposta új élete</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>https://ipon.hu/elemzesek/a_csoposta_uj_elete/1860/</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>Csomagszállitás légnyomás által Londonban : A cső</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/044300/044366</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1751x1567</MaxImageSize>
        <FinestResolution>299</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>erősen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Laskay Gabriella</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>