D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : hallasserult.jpg B é l y e g k é p : https://keptar.oszk.hu/060900/060984/hallasserult_kiskep.jpg F ő c í m : Játék és a hallássérült gyerekek B e s o r o l á s i c í m : Játék és a hallássérült gyerekek S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Szijártó U t ó n é v : Janka I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Szikora U t ó n é v : Janka I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Szuhai U t ó n é v : Liliána I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-12-03 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2014-11-19 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-ShareAlike 3.0 T é m a k ö r : Szórakozás, játék A l t é m a k ö r : Játék általában T é m a k ö r : Szórakozás, játék A l t é m a k ö r : Szórakozás- és játéktörténet T é m a k ö r : Orvostudomány, állatorvostan A l t é m a k ö r : Életmód, egészség, betegség T á r g y s z ó : játék M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kulturális tevékenység M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : szórakozás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : gyermek M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : nagyothalló M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : hallás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Játékos beszédfejlesztés
Szocializáció
Játék
-Na, ezt bogozd ki!
-Kapd el a Nagyit/szellemjárás
Óvodák
Iskolák
Játékok
A súlyos fokú hallássérültek anyanyelvi nevelésének főbb jellemzői
Szocializáció
Korai nevelés
Óvoda
Előkészítő és Iskola
Korai fejlesztés és játék
A tanítás alapjai:
- hallókészülék
- szájról olvasás
Foglalkozási típusok:
- csoportos anyanyelvi foglalkozások
- egyéni anyanyelvi foglalkozások
- hallás-ritmus nevelés
Hallásnevelés fokozatai:
1. Megerősítés-Megismerés
2. Differenciálás
3. Emlékezet
Olyan 3 és 6 év közötti gyerekek, akiknek a halláskárosulása súlyos. Fontos szerepe van ebben a korban a beszédfejlődés kialakulásának.
Feladatok:
Korai hallásfejlődés
A korai fejlesztés jelentősége
- passzív beszéd fejlődése
- aktív megnyilvánulások fejlesztése
- hallásfejlesztés
- globális olvasás fejlesztése
Az auditív-verbális fejlesztési irányzat
Az óvoda alatt elérendő eredmények:
legalább 500 szóból álló passzív szókincs
egyszerű közlések, kérdések megértése
szó- és mondatpárok akusztikus differenciálása
A játék szerepe a korai fejlesztésben
Beszédfejlesztés menete:
1. Hallásfejlesztés
2. Szájról olvasás
3. Beszédelőkészítő feladatok
játékos feladatok
mozgásutánzó gyakorlatok
artikulációs mozgásfejlesztő gyakorlatok
légzőgyakorlatok
4. Hangfejlesztés hangkapcsolatokban, szavakban
5. Rögzítés
utánamondás megerősítő, majd differenciáló hallásneveléssel
olvasás
tárgykép, eseménykép elmondása
önálló beszéd
6. Automatizálás (Farkas M. 1996)
Csecsemők - az első életév
A második életév
A harmadik életév
1. év - szenzitív fázis
1. év után
gyermeki agy plaszticitásáa
Hangadás nagymozgással
Az állatok hangja
Sorszámnevek gyakorlása
Szerepjátékok
Pantomimjelenetek
Szövegrögzítés, sorbarendezés
Jellemzés
Fontosnak tartják:
1. fejlesztés korai kezdése, még a 2. életév előtt
2. az auditív csatorna előnyben részesítése
3. orvosokkal, szülővel, családdal való szoros kapcsolat
pedagógus
gyermek
szülő
pedagógus
gyermek
szülő
ORVOS
SZURDOPEDAGÓGUS
T E R Á P I A
hallókészülék
első diagnózis
további hallás vizsgálatok
(Csányi, 1998)
"A játék a gyermek szabadon választott, természetes aktivitási formája." (Garvey, 1979)
Előtanulmányok
- Freyberg (1979):
társak közti interaktív játék - szociális
nyelvi képességek emelkedése
sok játék - szociális és kognitív
szerep eljátszásában jó teljesítmény
- Higginbotham és mtsai(1980):
kommunikációs zavart mutató gyerekek - kevesebb szociális kapcsolat => a játékokban való
részvétel csökken
- Bruner és Sherwood (1976):
a játék során a gyermek megnöveli a környezet változásaira adott válaszrepertoárját
=> ez segítségére lehet később
problémamegoldásban
Szereplők:
Zsuzsa: kilencéves, álmos, borzas, göndör hajú, pizsamát visel
Anya: harmincöt éves, hullámos fekete hajú, szemüveges, kötött ruhában van.
Időpont: vasárnap, reggel fél kilenc
Zsuzsa alszik, Anyu belép, odamegy az ágyhoz.
A: Ébredj Zsuzsa! Nemsokára kilenc óra lesz.
Zs: (Magára húzza a takarót, nem felel.
A: Nem hallod? Kislányom, kelj fel! Ne aludj!
Zs: Jaj, de álmos vagyok! (Ásít, nyújtózkodik.) Még úgy aludnék! (Dörzsöli a szemét.)
A: Most már ugorj ki az ágyból! Készen van a reggeli is. Indulunk a nagymamához.
Zs: Mindjárt felkelek. Csak még egy percig hadd maradjak!
A: Na jó, de aztán gyere!
A szimbolikus játékról
az általános kognitív funkció 2 megjelenési formája, a gyermek fejlődő
szimbolikus képességeit tükrözik
a játék és a nyelv
nehézségek a hallássérülteknél.
a felelgetős beszédhelyzetekben:
nincs meg az alapvető tapasztalat a szimbolikával és szociális interakciókkal kapcsolatban
Következtetések
- ingergazdag környezet biztosítása
- szülők szerepe
"minőségi idő"
játékok tanítása
gazdag választék játékokban
más gyermekek bevonása
1. az anya beszéde
3. zörejek
2. ének, zene
bújócska
beszélgetés,
gyerekrigmusok, hangutánzó játékok
hangkeltő játékok
(ülés, állás, járás, szótagok megjelenése)
Minőségi változás:
magatartásban (érettség, érdeklődés)
hallási figyelemben
nyelvfejlődésben
(óvodaérettség határa)
Ismétlődő otthoni helyzetek
Társalgás
Napló
rövid, tevékenységbe ágyazott kérdések
választásos helyzetek
anyai kettős szerep
provokálás
JÁTÉK ÉS A HALLÁSSÉRÜLT GYEREKEK
Készítette:
Szijártó Janka
Szikora Janka
Szuhai Liliána
Források
Csányi Yvonne Dr.(1995): A hallássérült gyermekek korai fejlesztése
Csányi Yvonne Dr. (1998): A hallás-beszéd nevelése
Farkas Miklós (1996): A hallássérültek kiejtés- és beszédfejlesztésének elmélete és gyakorlata
Lakos Renáta: Gondolatok a siket kultúráról
Szocializációs folyamatok alakulása
Tunstall
Viszonyok a családban
Kapcsolatrendszerek megváltozása
Szülői elvárások
A gyermek mindennapi közege,a kortársai hatása
A hallássérült / siket gyermek hogyan fog beleékelődni a társadalomba?
Ugyanolyan egyenlő tagja lesz e a társadalomnak, mint bárki más? Talál- e majd barátokat, képes lesz munkába állni, családot alapítani?
Jogok
Baráti kapcsolatok
Felnőttek világa/-munka/
Siket kultúra,külön nyelvi kisebbség
Jelnyelv
Vasák Iván, SINOSZ
Hallássérült gyermekek integrált
oktatása Csepelen
Intézményi "siketoktatás"
Móra Ferenc Általános Iskola
1960. szeptember 10.
1998
Dr. Török Béla Módszertani Intézet
Mikus Judit
Iskolában tanuló diákok véleménye
-"Nekünk van egy hallássérült
osztálytársunk, és ez számomra
azt jelenti, hogy megtanulunk
törődni másokkal."
-"Nagyon jó, hogy velünk járhat egy osztályba,
mert Ő is ugyanannyi lehetőséget kap mint mi."
-"Először elég nehéz volt számára a beilleszkedés,
de minél többet segítettünk neki, annál bátrabb lett, egyre jobban tanult."
-"Sokszor belegondoltunk már, hogy mennyire
nehéz lehet számára az, ami számunkra teljesen
természetes, hogy mennyire nehéz lehet neki
beilleszkedni, vagy csak telefonálni, az órán
a kicsengetést vagy testnevelés órán
a sípokat észrevenni." D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Boglárka Lajos: A képregények A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 59 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 5. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 59 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |