D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó 
 F á j l n é v : 1895_Oldal_181_a.jpg
C Í M 
F ő c í m : Japáni geisák
B e s o r o l á s i   c í m : Japáni geisák
E G Y É B   C Í M 
E g y é b   c í m : Képek Japánból
M i n ő s í t ő : alcím
K Ö Z R E M Ű K Ö D Ő   T E S T Ü L E T 
S z e r e p : digitalizálta
T e s t ü l e t i   n é v : Arcanum Adatbázis Kft.
S z é k h e l y : Budapest
O r s z á g : Magyarország
D Á T U M 
E s e m é n y : felvéve
I d ő p o n t : 2012-06-22
E s e m é n y : digitalizálva
I d ő p o n t : 2008-09-01
D O K U M E N T U M T Í P U S 
A   t í p u s   n e v e : grafika
A   t í p u s   n e v e : újságrészlet
R É S Z G Y Ű J T E M É N Y 
M e g n e v e z é s : Vasárnapi Ujság
E R E D E T I   K I A D V Á N Y ,   O B J E K T U M 
C í m : Vasárnapi Ujság
M e g j e l e n é s : 42. évf. 22. sz. (1895. junius 2.)
T í p u s : hetilap
S Z Á R M A Z Á S I   H E L Y 
M e g n e v e z é s : OSZK EPA
J O G K E Z E L É S 
S z e r z ő i   j o g i   m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett
T É M A 
T é m a k ö r : Történelem, helytörténet
A l t é m a k ö r : Művelődéstörténet
T é m a k ö r : Szórakozás, játék
A l t é m a k ö r : Szórakozás általában
T é m a k ö r : Néprajz, antropológia
A l t é m a k ö r : Életmód, szokások
T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : ázsiai népek
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : társasági szokás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : szolgáltató foglalkozás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
I D Ő - H E L Y   T Á R G Y S Z Ó 
L E Í R Á S 
K é p a l á í r á s : Japáni geisák.
I s m e r t e t ő   s z ö v e g : Képek Japánból. IV.
A daimio-miniszter. Lakoma. Búcsú Japántól.
Jokoháma, 1893. szeptember 20.
Hogy az előkelő japáni egyéb szemnek való szórakoztatásokat is szeret lakomájával egybekötni, arról igen kellemes módon győződtünk meg. Kevéssel a lakoma kezdete után egyszerre csak láthatatlan kezek félretolták egy oldalon a falakat és az ilykép feltárult szomszéd teremben megjelent egy geisa-társaság, homlokával a földre borulva. Lehetett vagy tíz fiatal és éltesebb leány. A fiatalabbak ismét visszavonultak, de csakhamar, jelmezekbe öltözve, visszatértek, a miből megértettük, hogy ezek a tulajdonképeni tánczosnők. A meglettebbek körülülték a fiatalabbakat; mindegyiknek kezében volt valamely hangszer, a mi arra mutatott, hogy ők meg a tánczhoz szükséges zenét fogják szolgáltatni. Ugy is volt. Zene és táncz csakhamar megkezdődött.
Azonban már az első hangok után igen szerettük volna, hogyha a táncz csak némajáték maradt volna. Ellentétben ugyanis Japán képzőművészetének magas fejlettségével, mely a nyugati embert csodálkozásra indítja, a hangokban kifejeződő művészet itt egészen kezdetleges állapotban van. Különösen áll ez a japáni énekről, melynek elve: lehetőleg eltérni a természetestől. A hangoknak nem szabad természetesen kiömleni a torokból, mert az túlságosan egyszerű, tehát művészietlen volna; hanem lehetőleg mesterkélten, erőszakkal kell zengenie.
A művésznők, a kik előttünk hallatták magukat, a magas hangokat visítva, sikoltozva énekelték, mintha kimondhatatlan fájdalmak gyötörték volna őket; a mély hangok gyomruk legaljából látszanak származni; itt-ott betoldott szántszándékos "gikszerekkel" egész csodálkozásra indították napkeleti hallgatóikat. Kissé emberiebb volt a hangszerzene, melylyel a zenélő geisák éneküket kisérték. Az előttünk már ismeretes "samiszen" (három húrú gitár) többes számban volt képviselve; mind dicsérendő szabatossággal egyazon hangon czinczogtak. Új volt a "tszudzumi", egy homok-óra alakú dob, melynek hangja játékközben módosítható; az illető geisa az egyiket hóna alá szorítja, a másikat kezében tartja s jobb kezének tenyerével dorombol rajtuk felváltva. A "kakko", egy rézsút fektetett nagy dob, nem kis örömünkre csak egyesével lépett fel; kongó hangjai még igy is erős próbára tették fülünket.
Bőven pótolta azonban a zene fogyatékosságát a táncz. Eddig csak a kikötő-városokban kóborló, alsóbbrangú geisák képességeit lévén alkalmunk megismerni, nem valami kedvező fogalmunk volt a japáni tánczmúzsáról. E kicsinylő véleményünk alaposan megváltozott most, mikor Tokió első ballerinái mutatták be előttünk művészetüket. Kecses és az európai tánczművésznőktől eltérőleg, mindig az illem határai között maradó mozdulataik, valamint kifejező arczjátékuk egyaránt kivívták bámulatunkat. ... (Reményi Ferencz.) (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1895. junius 2.)
K A P C S O L A T O K 
K a p c s o l ó d ó   d o k u m e n t u m   n e v e : «Nészán» (Felszolgáló leány egy japáni vendégfogadóban.)
K a p c s o l ó d ó   d o k u m e n t u m   n e v e : Wikipédia: Gésa
F O R M Á T U M 
A   f o r m á t u m   n e v e : JPEG képállomány
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
M I N Ő S É G 
L e g j o b b   f o r m á t u m : JPEG képállomány
L e g n a g y o b b   k é p m é r e t : 589x719 pixel
L e g j o b b   f e l b o n t á s : 200 DPI
S z í n : szürke
L e g j o b b   s z í n m é l y s é g : 24 BPP
T ö m ö r í t é s   m i n ő s é g e : erősen tömörített
S T Á T U S Z 
A z   a d a t r e k o r d   s t á t u s z a : KÉSZ
F E L D O L G O Z Ó 
S z e r e p   /   m i n ő s é g : katalogizálás
A   f e l d o l g o z ó   n e v e : Laskay Gabriella